Matchningsproblemet hotar utvecklingen i Västsverige

Utvecklingen på arbetsmarknaden i Västsverige är fortsatt positiv. Men i delar av regionen och framförallt i orter som ligger långt från Göteborgsområdet har minskningen av arbetslösheten upphört.

Ett av de områden som drabbas av matchningsproblematiken är industrin.
Ett av de områden som drabbas av matchningsproblematiken är industrin. Lars Forststedt

- Skälet till att arbetslösheten inte längre minskar i samma hastighet beror inte på att det inte finns jobb att söka. Tvärtom. Det finns fler jobb att söka än någonsin. Problemet är att matcha och utbilda de arbetslösa så de kan ta dem, säger Dan Gabrielsson, ordförande för LO-distriktet i Västsverige.

LO-distriktet i Västsverige presenterar en rapport som visar att låg utbildningsnivå är det viktigaste skälet till arbetslöshet. Oavsett om du är född inom eller utom Sverige, är utbildning motsvarande gymnasienivå, nyckeln för att få tillträde till arbetsmarknaden. Sysselsättningsgraden är under 40 procent om du saknar gymnasieutbildning.

- LO har presenterat en lösning för matchningen där företagen själva spelar en större roll. I det här konjunkturläget kommer det inte att finnas ”färdiga” personer redo att fylla alla uppgifter på företagen, därför vill vi ha utbildningsjobb, säger Dan Gabrielsson.

Med så många lediga jobb, även inom yrken med kortare utbildningar, är lösningen inte att hitta på nya sorters jobb med dåliga villkor, det är att rusta arbetslösa att ta steget in på den avtalsreglerade arbetsmarknaden.

- Det är genom samordnade insatser mellan arbetsförmedling, utbildning, företag och fackföreningar som vi kommer att lyckas med att ge varje individ möjligheten att ta en plats där den behövs, att bryta tudelningen på arbetsmarknaden är viktigt för framtiden i hela Västsverige, säger Dan Gabrielsson.

Läs rapporten här.
Lokal statistik per kommun över arbetslöshetens utveckling är tillgänglig vid efterfrågan

Carin Malmberg