Fackligt och politiskt

Den facklig-politiska verksamheten syftar till att stärka LO-medlemmarnas ställning på arbetsplatsen och i samhället. Situationen på arbetsplatsen är ofta en spegelbild av hur det står till i samhället.

Ett rättvist arbetsliv och ett solidariskt samhälle

Den facklig-politiska verksamheten tar sikte på människans hela livssituation. Att förändra och förbättra livsvillkoren för individen är inget LO klarar själv. Därför samverkar LO, både lokalt, regionalt och nationellt med Socialdemokraterna i syfte med att uppnå ett bättre och mer rättvist arbetsliv och ett solidariskt samhälle. Samverkan har pågått i över 100 år och har varit mycket framgångsrik i syftet med att förbättra livsvillkoren för LO-medlemmarna och alla svenska löntagare.

Den politiska kartan idag

Idag är den politiska kartan kraftigt förändrad. Den socialdemokratiskt ledda minoritetsregeringen har många skär och kobbar att kryssa mellan. I riksdagen är fallgroparna många och Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna har tillsammans med Sverigedemokraterna majoritet. En majoritet som man i många frågor använt sig av och fält regeringens förslag. Samma majoritetsförhållanden råder i många västsvenska kommuner och är en del av verkligheten. Oklara majoriteter i våra politiska beslutsförsamlingar ställer andra krav på oss som löntagarorganisation. Det facklig-politiska uppdraget innebär därför att vi även försöker påverka de övriga partierna, parallellt med den samverkan vi har med Socialdemokraterna.