020560056 ring fackets hjälptelefon

Facket i skolan

LO informerar i skolorna om rättigheter och skyldigheter i arbetslivet. Ska vi komma till din skola?

Ungdomar
Foto: Lars Forsstedt

Tre klassrumspresentationer

Det är viktigt med baskunskaper om rättigheter och skyldigheter på jobbet. Om du vet vad som gäller undviker du många svårigheter. Det är extra viktigt för dig som är ung, osäker och ny på jobbet.

Därför har vi satt ihop tre klassrumspresentationer. Varje presentation tar cirka 40 minuter, utförs av en ung skolinformatör och är helt kostnadsfri.

Lång erfarenhet garanterar kvalité

Materialet baserar sig på LOs erfarenheter från mer än tio år med facklig hjälptelefon samt ett 40-årigt informationsarbete i den svenska skolan.

Broschyr om LOs skolinformation

Vad erbjuds eleverna i respektive årskurs?

Årskurs 1

Värt att veta inför elevernas extrajobb eller sommarjobb. Vi tar bland annat upp var man får jobba, med vad man får jobba och vid vilken ålder, vikten av ett anställningsbevis och av att man är rätt försäkrad. Vi pratar också om faran med att jobba svart.

Årskurs 2
Här pratar vi om arbetslivets villkor och vad det innebär för den som är anställd. Vi tar bland annat upp att det inte finns någon lagstadgad lägsta lön i Sverige och berättar om vad ett kollektivavtal är. Vi diskuterar också vad som gäller kring raster och pauser, försäkringar, provjobb och arbetsintyg.

Årskurs 3
Förbered eleverna för arbetslivet. Här diskuterar vi det som är viktigast att känna till om lön, försäkringar, anställningsformer, risker med att jobba svart och vilken skillnad kollektivavtalet gör. Vi pratar om diskriminering, a-kassan, provjobb och hur man står upp för sin rätt.

Hur går en skolinformation till?

Vi har sammanfattat en skolinformations innehåll i några PowerPoint-bilder. Kolla igenom här och se vad som tas upp på varje skolinformation.