020560056 ring fackets hjälptelefon

Näringspolitik

Fackligt och politiskt LO-distriktet i Västsverige driver och bevakar sina medlemmars intressen i frågor som är viktiga för alla som arbetar. Vi är en aktiv aktör i utvecklingen av arbetsmarknaden i Västsverige. Vi arbetar tillsammans för ett bättre arbetsliv.

Foto: Lars Forsstedt

Sysselsättning och näringspolitik

Sysselsättning och näringspolitik är våra viktiga facklig-politiska frågor. LO-distriktets uppgift är att driva på och bevaka arbetsmarknadens utveckling i Västsverige. De regionala utvecklingsfrågorna och arbetsmarknadspolitiken är de viktigaste redskapen för att minska arbetslösheten och öka sysselsättningen.

Två starka regioner

Västsverige består av två regioner, Västra Götaland och Halland. Vi har i båda våra regioner specifika förutsättningar som gör Västsverige unikt. Västra Götaland är Sveriges främsta industri- och transportregion, står för hälften av Sveriges fiskerinäring och har Nordens största hamn. Halland präglas av många små företag och stor variation på branscher. För att påverka arbetsmarknads- och näringspolitiken i våra regioner deltar vi aktivt i debatter samt medverkar i västsvenska regionala partnerskap.

Vi samarbetar med flera partner

Strukturfondspartnerskapet är en sådan där LO-distriktet samarbetar med förtroendevalda representanter för kommuner och landsting, företrädare för andra arbetsmarknadsorganisationer, länsstyrelser, arbetsförmedlingar, intresseorganisationer och föreningar. Sammantaget är LO-distriktet i Västsverige en viktig aktör i utvecklingen av näringspolitik i Västsverige. LO-distriktet genomför även utbildningar och konferenser för att öka kunskapen kring näringspolitiska frågor som a-kassan, bemanningsbranschen och arbetsmarknadspolitiken i stort. Genom vårt opinionsarbete arbetar vi även aktivt för att lyfta sysselsättnings- och näringspolitiska frågor i västsvensk media.

Näringspolitiska rådet

På LO-distriktet har vi samlat representanter från olika förbundsavdelningar som heter Näringspolitiska rådet som har till syfte att diskutera aktuella arbetsmarknadspolitiska och näringspolitiska frågor. Vi arbetar aktivt med frågor som gäller regional- och arbetsmarknadspolitiks utveckling för att påverka för att minska arbetslösheten och öka sysselsättningen. Av särskilt intresse i dagsläget är anställningsformer och villkor för anställda på bemanningsföretag samt de långtidsarbetslösas situation på arbetsmarknaden.

Näringspolitiska rådet består av:

Benny Sjöhem IF Metall Sjuhärad
Catarina Eng         Kommunal Väst