Goda tips till dig som söker sommarjobb

Ung i facket Nu är det hög tid att söka sommarjobb för dig som redan inte gjort det. Vi tipsar dig om hur du ska gå tillväga.

Här kommer lite tips inför att söka sommarjobb:

1. Var hittar man sommarjobben
De flesta jobb går via kontakte så kolla med dina föräldrar eller dina kompisars föräldrar. Många får också sommarjobb genom att gå runt och fråga på butiker och caféer. Ta även hjälp av nätet. Arbetsförmedlingens Platsbank och jobbsökarsajter funktioner för att bara leta efter och söka säsongsjobb. Även kommunerna brukar ha sommarjobb för unga. Kolla på deras hemsidor. Arbetsförmedlingen har även en app som heter Sommarjobba, den finns för smartphones med iOS och Android och går att ladda ner gratis via Google Play eller App store.

2. Sommarjobbet är en chans att känna på att jobba
Givetvis är det bra om ditt sommarjobb är roligt och välbetalt. Men det är inte allt. Det viktiga är att du får känna på hur det är att jobba. Och kanske kommer du på vad du trivs med för typ av jobb, du får erfarenhet och referenser inför framtiden. Studier visar att det är mycket lättare att få första ”riktiga” jobbet om du har referenser från tidigare jobb – som sommarjobb.

3. Ansträng dig
Många söker jobb passivt och utan energi. Men att lämna in ett cv i en affär eller på ett café räcker inte. Öka dina chanser genom att ringa efteråt. Fråga om de läst ditt cv och om ni kan träffas och prata om dina möjligheter att få jobba där. Om du hittar en annons ring innan och ställ frågor om tjänsten. Kolla om du känner någon på företaget som kan lägga ett gott ord för dig. Ett bra verktyg för det är Linkedin. Var aktiv!

4. Skriv en bra ansökan
Skriv en snygg och bra ansökan, både cv och personligt brev. Mallar hittar du på nätet. Lägg tid och energi på dina dokument. Utöver jobb och utbildning ska du ta med engagemang i idrottsföreningar, elevråd och extrajobb du haft. Berätta i brevet varför de ska anställa just dig och varför du är intresserad av att arbeta på just den arbetsplatsen. Ha också med tydliga kontaktuppgifter till dig. Många glömmer faktiskt det.

5. Var väl förbered för intervjun
Det är inte säkert att du får en jätteformell anställningsintervju, men någon form av samtal med frågor kommer det i alla fall att bli. Då ska du vara förberedd på vanliga frågor som: ”Berätta lite om dig själv”, ”Varför vill du arbeta här?”, ”Vad är du bra/mindre bra på?” och ”Varför ska vi välja just dig?”. Öva gärna med en kompis – eller en äldre person som får låtsas vara intervjuaren.

6. Vet dina rättigheter
De flesta arbetsgivare är duktiga och seriösa. Men det finns även de som vill utnyttja dig. Du ska till exempel aldrig ”provjobba” gratis en vecka. Det är inte okej. Fråga om försäkringar, kollektivavtal, eventuella skyddskläder och vad du har för övriga rättigheter. Det finns inga konstiga frågor att ställa innan du skriver på ett anställningskontrakt. På hemsidan ung.lo.se finns mer information.

7. Gör ett bra jobb
Arbetsgivare uppskattar ofta enkla saker som att du kommer i tid, är trevlig, ärlig, hjälpsam, ”hugger i” och vågar fråga om hjälp. Om du gör det kommer de troligtvis vilja ha dig där nästa sommar också, och ge dig goda rekommendationer inför framtiden. Glöm inte att be om ett tjänstgöringsintyg. Det visar under vilken period du jobbat och med vad. Eller ett betyg som även innehåller ett omdöme om hur du skött dig.

Kom ihåg Fackets Hjälptelefon

Ring Fackets Hjälptelefon 020-56 00 56 vardagar 10-19 eller skicka in din fråga. Det är öppet året om – för dina frågor!

För mer information om Fackets Hjälptelefon.

Saara Pennanen Axelsson