Årets skyddsombud 2020

Årets skyddsombud är Elizabeth Laursen, undersköterska på Åkerhus i Västra Frölunda Göteborg. I motiveringen står det att Elizabeth Laursen var stark och tydlig i när det gällde att begränsa spridning av corona när pandemin bröt ut i mars.

- Ja det var kaotiskt, säger Elizabeth Laursen. Vi hade inte rätt skyddsutrustning och bemanningen gick inte ihop.

Stod på sig

Trots att man från ledningen tryckte på och ville att personalen skulle arbeta utan fullgott skydd och dessutom bemanna fler avdelningar en den egna, så stod Elizabeth Laursen och kollegorna på sig och såg till att hennes avdelning isolerades. Det innebar bland annat att ingen omsorgspersonal från hennes avdelning fick arbeta på andra avdelningar på boendet. Och än så länge är C-huset den enda av tre hus som har klarat sig från smitta.

Från ett läge till ett annat

Men att bli utsedd till Årets skyddsombud var inget som hon hade förväntat sig:
- Jag är jättesmickrad och samtidigt lite chockad. Det har ju också gått en tid sedan det här hände. Nu när vi är på väg in i en andra våg så är läget helt annorlunda – nu har vi skyddsutrustning och vår ordinarie chef, som var sjukskriven i våras, är tillbaka och hon delar min syn på hur vi ska hantera smittan.
- I våras kände jag mig motarbetad, men man måste ju göra det som man tror är rätt och det gjorde jag. Och så handlar det ju inte om prestige utan om att vi ska ha en trygg och säker arbetsmiljö.

Carin Malmberg