020560056 ring fackets hjälptelefon

LO-distriktet i Västsverige

Avslagen på sjukpenning ökar i Västsverige

Andel personer i Västra Götalandsregionen och i Halland har ökat. I Västra Götaland är ökningen från 0,5 procent till 5,8 procent. Motsvarande siffra för Halland är 0,9 till 8,4 procent.

VD-löner nästan 60 gånger högre än industriarbetarlön

Den genomsnittliga inkomsten för en vd på 50 av Sveriges största företag motsvarar 59 gånger industriarbetarlönen. Årsinkomsten för storbolagens vd:ar är alltså i många fall långt mycket högre än vad en arbetare tjänar på en hel livstid.

Det går att stoppa döden på jobbet

Åtta personer har dött i år i arbetsplatsolyckor. Det är en stor tragedi.

Servettbudgeten drabbar nyanlända i Fyrbodal

Nu drabbar den moderata- och kristdemokratiska budgeten, den så kallade servettbudgeten, nyanländas etablering på arbetsmarknaden i Fyrbodalsområdet. - Det är för jäkligt, säger Robert Andersson ombudsman på LO Västsverige som har varit en del av projektet.

Hallå där, Ingrid Andreae!

Efter tre år som både politisk tjänsteman och kommunalråd för Socialdemokraterna i Göteborg är Ingrid Andreae tillbaka på LO Västsverige. Nu som ombudsman med ansvar för det facklig-politiska området samt Skaraborg. Senast arbetade Ingrid Andreae med fackliga studier på distriktet.