020560056 ring fackets hjälptelefon

LO-distriktet i Västsverige

Förslag till styrelse

Valberedningen har presenterat till förslag till ny styrelse för LO-distriktet i Västsverige. Beslut kommer att fattas på årsmötet den 24 april.

Vi är glada att hamnarbetarna skrivit på ett andrahandsavtal

LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson välkomnar lösningen på hamnkonflikten. Industriförbundsprincipen upprätthålls och det blir tydligt vilket fack som har organisations- och avtalsrätten.

Arbetarkvinnor tjänar hälften av tjänstemannamän

En arbetarkvinna i Västra Götalands län tjänar 20 430 kr mindre i månaden jämfört med en man i ett tjänstemannayrke. Det är i princip hälften. I Halland är skillnaden 16 579 kronor. Det visar den sjätte upplagan av LOs rapport Sveriges jämställdhetsbarometer. Nu vill LO se fler reformer för ökad ekonomisk jämställdhet.

Avslagen på sjukpenning ökar i Västsverige

Andel personer i Västra Götalandsregionen och i Halland har ökat. I Västra Götaland är ökningen från 0,5 procent till 5,8 procent. Motsvarande siffra för Halland är 0,9 till 8,4 procent.

VD-löner nästan 60 gånger högre än industriarbetarlön

Den genomsnittliga inkomsten för en vd på 50 av Sveriges största företag motsvarar 59 gånger industriarbetarlönen. Årsinkomsten för storbolagens vd:ar är alltså i många fall långt mycket högre än vad en arbetare tjänar på en hel livstid.