Sommarjobbarnas tid är snart här

Sommaren närmar sig och många ungdomar beger sig ut i arbetslivet för första gången. En period som för de flesta kommer att innebära goda minnen och värdefull erfarenhet. Det händer dock alldeles för ofta att ungdomar kommer i kläm om man haft otur att hamna hos en oseriös arbetsgivare.

Fackets Hjälptelefon på 020-56 00 56 har funnits sedan början av 1990-talet. Förra året kontaktade 50 000 unga Fackets hjälptelefon eller via nätet med sina problem. Problemen uppstår ofta på små arbetsplatser utan kollektivavtal, men även större arbetsgivare begår misstag. Vi tycker självklart att det är oacceptabelt. Det är därför Fackets Hjälptelefon är nödvändigt än idag.

Var medveten om dina rättigheter på arbetsmarknaden:

1. Anställningsbevis
Se till att få ett anställningsbevis redan när du blivit lovad ett jobb så slipper du tråkiga överraskningar. Det är bra både för dig och din arbetsgivare att det är tydligt vad du ska göra, när du ska göra det, på vilka tider och hur mycket du får betalt.
2. Rätt ålder, rätt plats
Är du under 18 finns särskilda regler om vilka jobb du får ta och hur länge du får arbeta.
3. Övertids-, OB- och semesterersättning
Du ska få ersättning för övertid och arbete på obekväma tider samt semesterersättning. Finns det inget kollektivavtal är det precis som med lönen – du måste då själv förhandla om ersättningen för övertid och obekväm arbetstid med din arbetsgivare eller kontakta facket.
4. Skatt, deklaration och jämkning
Alla som arbetar i Sverige betalar en viss del av sin lön i skatt. Det är arbetsgivaren som ser till att din skatt betalas och det ska framgå av ditt lönebesked hur mycket skatt som är dragen.
5. Lönebesked
Med varje lön ska du få ett så kallat lönebesked. Spara dem, de behövs när du ska deklarera.
6. Arbetsintyg
När du slutar på en arbetsplats har du rätt till ett arbetsintyg. Där ska det bland annat stå hur länge du varit anställd och vilka arbetsuppgifter du haft. Samma gäller för praktik.

För mer information:
Ungdomshandläggare Mia Durys