Vi välkomnar en offensiv budget med stora investeringar i jobben, välfärden och trygghet för vanligt folk.

LO Västsveriges ordförande Christine Marttila kommenterar regeringens budgetförslag för 2021.

– Vi är mycket glada över beskedet att den högre a-kassan blir kvar i åtminstone två år till. Vi har jobbat hårt att den skulle bli kvar. Ingen ska behöva bli fattig för att man förlorar jobbet. A-kassan ska vara en bro över till nästa jobb. Om någon vill sänka den om två år så ser vi fram emot den frågan i valrörelsen, säger Christine Marttila, orförande för LO-distriktet i Västsverige.

A-kassan ska vara en bro över till nästa jobb. Om någon vill sänka den om två år så ser vi fram emot den frågan i valrörelsen.

– Det är viktigt att bygga ut antalet platser så mycket det är praktiskt möjligt på yrkesgymnasium, yrkesvux och högskola. Det som saknas nu är en rejäl satsning på studiefinansiering för vuxna, säger Christine Marttila. Att sänka skatter i det här läget är däremot inte något som LO Västsverige tror på – Skattesänkningar kommer inte att lösa några av de stora samhällsproblem vi har oavsett om vi pratar om verkningarna av pandemin, arbetslösheten, bristerna i välfärden eller för den delen gängbrottsligheten. LOs medlemmar behöver en politik som stärker välfärden, som investerar i jobb och som gör Sverige starkare på lång sikt. Den här budgeten är helt klart på rätt väg men vi vet att det behövs ännu mer framöver.

Staffan Lindström