Rekordmånga på facklig introduktion

- Normalt kanske vi har fackliga introduktioner för ca 800-900 personer på ett år. Nu fick vi och skapade möjligheter att genomföra facklig introduktion för ca 750 personer på en och samma dag! Säger Daniel Kristoffersson, ombudsman på IF Metall.

Handledarna på IF Metalls fackliga introduktion

IF Metall i Göteborg tog chansen då det stod klart att fordonsindustrin i Göteborg kommit överens med de anställda att flytta semesterperioden, till följd av materialbrist. En frivillig överenskommelse som inte omfattade de som arbetar inom bemanning.

Detta skapade möjligheter för oss att få loss alla de som arbetar inom bemanningsbranschen, inom fordonsindustrin. En grupp som har varit svår att nå ut till då det gäller att få till facklig introduktion. IF Metall och alla berörda bemanningsföretag kom överens om att hålla en heldag med facklig introduktion för denna grupp.

- Så på det här sättet fick vi en chans att nå de som vi inte alltid når med facklig introduktion, nämligen de bemanningsanställda. Så det blev en bra samverkan med Lernia, Manpower, IDC med flera.

Att det skulle bli många kom inte som en överraskning, över tusen fick möjligheten att gå utbildningen och runt 750 nappade på förslaget. För att lösa det rent tekniskt delades deltagare upp i åtta digitala ”klassrum” med minst två handledare var.

- Hela den här dagen blev ett lyckat samverkansprojekt, säger Daniel Kristoffersson. Vi har samverkat med Viskadalens folkhögskola, Arbetarrörelsens folkhögskola, LO och SKF med allt från teknikstöd till lokaler.

- Jag tror att det kommer bli flera sådana här dagar, säger Daniel Kristoffersson.

- Nu har vi ju gjort det här en gång och har allting på plats. Vi vet hur vi löser det tekniskt, får in handledare, genomför utbildningen och hur vi löser tekniken. Och det kommer komma fler tillfällen där vi kan nå bemanningsanställda som grupp, så då löser vi det.

- Som bonus tror jag att vi inom IF Metall på köpet blivit lite bättre på den digitala tekniken också. Jag vill också passa på att tacka alla våra fantastiska handledare som fick detta att fungera. Nu återstår det ett stort jobb för oss att ta hand om de frågor som dagen genererat. Dom som befinner sig i bemanningsbranschen är en viktig grupp för oss inom IF Metall, det är via den vägen många kommer in på våra arbetsplatser.

Carin Malmberg