Hej Bertil Hallén, ny styrelseordförande för LO-distriktet i Västsverige.

Sedan årsmötet i april 2018 har LO-distriktet i Västsverige en ny styrelse med en ny ordförande: Bertil Hallén från Seko.

Hej Bertil Hallén, ny styrelseordförande för LO-distriktet i Västsverige!

Vilken är den viktigaste frågan för dig som ordförande?
- Framför allt två saker. Dels vill jag jobba mer med att LO-facken i kommunerna ska få en tydligare roll i organisationen. Det görs mycket bra redan nu, men det kan bli ännu bättre! Och så vill jag få en ännu mer engagerad styrelse genom att styrelsemedlemmar kommer vara en aktiv del i olika arbetsgrupper på distriktet. Man kan säga att vi kommer att bli mer som en arbetande styrelse än en som ”bara” tar beslut.

Det är ju valår i år och nästa år (EU-valet). Vad tänker du kring det?
- Bägge valen påverkar allt vårt arbete i våra organisationer. Men det borde märkas ännu mer redan nu, det känns lite halvtrögt. Bland annat måste vi bli bättre på att få med alla förbunden.

Vilken är LO-distriktets viktigaste roll?
- Vår viktigaste roll är att hålla ihop fackföreningsrörelsen. Vi ska ligga i framkant när det gäller att driva samhällsfrågor. Vi ska och synas vi ska höras.
Men för mig personligheten är jämställdhetsfrågan den viktigaste vi har. Jag hatar ojämställdhet, det är bland det värsta jag vet. Och vi har inte kommit så långt som vi borde ha gjort. Frågan har funnits på bordet så länge som jag har varit fackligt engagerad, det vill säga sedan 70-talet. Det är inte okej att kvinnorna fortfarande kommer på andra plats inom arbetslivet.

Finns det någon mer fråga du brinner särskilt för?
- Det är arbetsmiljön. Där håller vi på att tappa bort frågan bland annat på grund av den hårda pressen från arbetsgivarorganisationerna. Idag förväntas många grupper arbeta mer än 100 procent eftersom du inte har något annat val än att ta med dig jobbet med dig hem. Den frågan måste vi arbeta intensivt med, annars kommer vi inte orka arbeta hela våra yrkesliv. Det är en jätteviktig fråga.

Carin Malmberg