Årets Skyddsombud presenterades på höstmöte

Årets skyddsombud 2016 delas i år av två personer: Ingela Mikanovic och Ragnhild Leppänen, Under LO-distriktet i Västsveriges höstrepresentantskapsmöte fick de två skyddsombuden ta emot pris för sina insatser.

Från vänster: Ragnhild Leppänen, Årets skyddsombud, Dan Gabrielsson, ordförande LO-distriktet i Västsverige och Ingela Mikanovic, Årets skyddsombud.

Under mötet antogs också verksamhetsplan och budget för LO-distriktet i Västsverige.

Dan Gabrielsson som är ordförande för LO-distriktet i Västsverige och delade ut priset för Årets skyddsombud:

- Det är en viktig tid för arbetarrörelsen just nu. Kvinnor i LO-yrken halkar efter lönemässigt och har dessutom arbetsmarknadens sämsta arbetsmiljö. Därför känns det rätt att uppmärksamma två fantastiska skyddsombud samma dag som vi presenterar nya, tråkiga, siffror kring arbetsmiljön, säger Dan Gabrielsson, ordförande för LO-distriktet i Västsverige.

Juryns motiveringar:
Ingela Mikanovic, Skövde, Kommunal Vänerväst, arbetar på ett boende för personer med autism. Där har hon som Skyddsombud drivit på både arbetskamrater och enhetschef om vikten av dagligt arbetsmiljöarbete och därigenom fått igenom viktiga förändringar inom arbetsmiljön. Arbetsplatsen har nu fungerande Systematiskt Arbetsmiljöarbete och personalen känner inflytande och engagemang. Ingela har genom att varje dag tänka och prata arbetsmiljö uträttat stordåd.

Ragnhild Leppänen, Angered, Kommunal Väst, arbetar natt som undersköterska på ett äldreboende, är lokalt skyddsombud samt huvudskyddsombud på sitt arbetsställe. Ragnhild är den som engagerat och målmedvetet påverkat sina kollegor om vikten av arbetsmiljöfrågor och hur viktigt det är att det finns skyddsombud på alla avdelningar och arbetsplatser.

Genom aktivt, stödjande och målmedvetet arbete har Ragnhild fått sina kollegor att utse skyddsombud på alla avdelningar och därmed fått igång ett aktivt och systematiskt arbetsmiljöarbete på hela äldreboendet. Samtidigt som intresset för arbetsmiljöfrågor har ökat har problemen minskat på arbetsplatsen.

Priset består förutom av äran av 2000 kr per pristagare.

Övrigt från LO-distriktet i Västsveriges höstrepresentantskapsmöte:

• Arbetsmiljörapport för Västsverige presenterades – läs mer här
  • Internationella dagen mot våld mot kvinnor uppmärksammades.
  • Manifestation för regeringens förslag till ny upphandlingslag.

Carin Malmberg