Elektrikerförbundets kamp om avtal är allas vår kamp

Debattinlägg av LO-distriktets ordförande Christine Marttila om Elektrikerförbundets blockad av Hometec Security i Göteborg.

Christine Marttila om Elektrikerförbundets blockad

I går sattes Hometec security i blockad av elektrikerförbundet. Bakgrunden är att företaget som är en franchisegren av Verisure vägrar teckna kollektivavtal med elektrikerförbundet, det har förekommit hot om att anställda måste gå ur Elektrikerförbundet från arbetsgivaren och de hävdar att de redan har kollektivavtal.  Vilket stämmer till viss del, de har avtal med Unionen där tjänstemännen är organiserade.

Problemet här är ju att installatörer inte är tjänstemän och det spelar ingen roll att de säljer en pryl under en installation. När en installatör är ute på jobb och installerar ett larm och kunden frågar om de får köpa till en kamera, är installatören säljare då? Nej det är hen givetvis inte.

En tidigare dom i Arbetsdomstolen slog fast att installatörsjobbet ska organiseras av elektrikerförbundet. Det är anmärkningsvärt att företaget Hometec security och också moderbolaget Verisure Sverige inte tar ansvar för den svenska modellen. Det är inte enbart fackförbundens uppgift, det är lika mycket seriösa företags uppgift att se till så oseriösa aktörer inte kommer in på marknaden och kan konkurrera med sämre villkor, som löner, pensioner och försäkringar och därmed vinna anbud till lägre priser, på bekostnad av de anställdas villkor på arbetsplatsen. Det är också otroligt oseriöst av Verisure Sverige att inte styra upp sina franchiseföretag och ta ansvar utan istället skylla på en fight mellan fackförbunden när företaget så tydligt försöker tvinga in medlemmar i ett sämre avtal. Skärpning!

LO Västsverige backar upp Elektrikerförbundets kamp om kollektivavtal och upprätthållande av den svenska modellen.

Och vi påminner oss själva om det fackliga löftet vi inom LO-kollektivet gett varandra, det tål att upprepas och det lyder såhär:

"Vi lovar och försäkrar att aldrig någonsin, under några omständigheter, arbeta på sämre villkor eller till lägre lön än det vi nu lovat varandra.
Vi lovar varandra detta i den djupa insikten om att om vi alla håller detta löfte så måste arbetsgivaren uppfylla våra krav."

Alla  medlemmar i facket ställer sig genom sitt medlemskap upp på fackföreningens grundlag som är det fackliga löftet. Att vi aldrig någonsin ska arbeta för sämre lön eller villkor än de vi kommit överens om i föreningen. Därför är det viktigt att vi är många och därför är det viktigt att vi tar kampen tillsammans.

Christine Marttila

Ordförande LO Distriktet Västsverige