Vi besökte CCOO i Katalonien

I förra veckan var LO-distriktet i Västsverige på teambuilding i Barcelona. I Katalonien finns deras motsvarighet till LO, nämligen CCOO (Trade union confederation of Workers Commissions, Catalonia). Under veckan fick vi lära känna varandra bättre och också bekanta oss med Kataloniens fackliga centralorganisation.

LO-distriktet i Västsverige framför De Sagrada Familia, Barcelona.
LO-distriktet i Västsverige framför De Sagrada Familia, Barcelona. Foto: Artur Costa.

Många likheter

Vi blev introducerade av generalsekreteraren om Kataloniens historia och framtid. Med oss under hela veckan var Richard Bellera I Kirchhoff, internationell sekreterare på CCOO. Richard har besökt Sverige flera gånger och kan se många likheter mellan länderna.

Föreläsning om den svenska modellen

Under onsdagen höll distriktets förste ombudsman Krister Andersson och ombudsmannen Rolf Lindén ett föredrag om den svenska modellen. Över 70 personer hade samlats för att höra hur arbetsmarknaden och lönebildningen fungerar. CCOO sneglar mycket på Sverige och Skandinavien som förebilder i denna fråga.

Svenska modellen presenteras inför entustiastisk publik.

Felicia Waernqvist