Vi är glada att hamnarbetarna skrivit på ett andrahandsavtal

LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson välkomnar lösningen på hamnkonflikten. Industriförbundsprincipen upprätthålls och det blir tydligt vilket fack som har organisations- och avtalsrätten.

För att det fackliga löftet ska hålla måste det vara tydligt vilka kollektivavtal som gäller. Med en fackförening som håller ihop blir de anställda starkare i relation till arbetsgivaren. Foto: Lars Forsstedt

Vad tycker LO om att Hamnarbetarförbundet nu kommit överens om ett kollektivavtal med arbetsgivarna?

- Vi är glada över att hamnarbetarna nu gjort det som LO förespråkat länge och skrivit på ett andrahandsavtal. Det betyder fredsplikt i Sveriges hamnar för första gången på över 45 år samtidigt som industriförbundsprincipen om att ett avtal ska gälla inom ett avtalsområde upprätthålls.

Varför är det så viktigt att det bara finns ett kollektivavtal inom en bransch?

- En central del av den svenska kollektivavtalsmodellen är att minimera risken för konkurrens mellan kollektivavtal. För att det fackliga löftet ska hålla måste det vara tydligt vilka kollektivavtal som gäller. Det ska inte råda otydlighet mellan fackföreningarna om vem som har organisations- och avtalsrätten. Med en fackförening som håller ihop blir de anställda starkare i relation till arbetsgivaren.

Nu när Hamnarbetarförbundet skrivit på ett kollektivavtal. Behövs det verkligen någon ändring av strejkrätten då?

- Nu finns det ett förslag och en överenskommelse mellan parterna. Parterna ska stå upp för den. Därför finns det ingen anledning att peta i det här igen. Med en riksdag som är 60 procent borgerlig är riskerna dessutom stora för att det läggs ett annat förslag som tar med både sympatiåtgärder och proportionalitet.