Västsverige behöver trygghet framför skattesänkningar

I både Halland och Västra Götalands regioner styr Moderaterna. Priset är färre vårdplatser, längre vårdköer, dyrare kollektivtrafik och en helt utsliten personal. Det är dags för nytt styre i Västsveriges regioner.

Det är hög tid att Moderaterna får ta konsekvenserna för hur de styr sjukvården i Västsverige. Det är tid att stoppa utförsäljningar och privatiseringar och tid att ta tillbaka kontrollen över välfärden. Det gäller också i regionvalet.

Nästan varje dag hör vi nu Ulf Kristersson klaga på hur saker och ting styrs i Sverige. Men vi hör honom aldrig klaga på hur sjukvården styrs. Det är för att det är Moderaterna som styr i de allra flesta regioner, däribland Västra Götalandsregionen och Region Halland.
Det vill Kristersson nog inte att du ska veta.
Men det finns de som vet. Vi inom LO-kollektivet i Västsverige vet. Undersköterskor och busschaufförer vet. Det är dags att prata om vad det betyder.
Hur privatiseringarna fortsätter och hur skattepengarna hamnar i riskkapitalisternas fickor istället för i vården.
Det är dags att berätta att vårdplatserna blir färre och färre. Att det anställs fler administratörer än det anställs undersköterskor och sjuksköterskor.
Det görs miljardupphandlingar utan att man säkerställer att personalen har schyssta villkor eller att skattepengar inte går till arbetslivskriminalitet.
Vi inom facken har protesterat länge nu. Men de moderata politikerna vägrar lyssna. Kristerssons kompisar i regionerna är inte bara inkompetenta. De är arroganta också. När busschaufförernas arbetsvillkor hotas i ständiga personalöverflyttningar så kör dom bara på. När undersköterskorna efter pandemihelvetet är fullständigt slutkörda så finns inga semestervikarier. Extra pengar från den socialdemokratiska regeringen används inte.
Det här duger inte. Det är inte effektivt, det är inte långsiktigt och de använder inte våra skattepengar ansvarsfullt.
Nu är det dags att byta ut de moderata regionpolitikerna.
Västsverige behöver politiker som väljer trygghet före skattesänkningar och utförsäljningar.
Därför stödjer LO Västsverige Socialdemokraterna.
Christine Marttila, ordförande LO-distriktet i Västsverige

Staffan Lindström