Undersköterskeupproret är hela LO:s sak

Undersköterskeupproret har protesterat på många platser runt om i landet under en längre tid och på måndag hålls en manifestation på Gustav Adolfs torg i Göteborg. ”Vi är många och vi är arga” lyder undersköterskornas slogan. Och det är med all rätta undersköterskorna är arga och kräver bättre villkor.

Ojämlikheten har tillåtits växa i Sverige under lång tid. Dom växande klyftorna har stora konsekvenser för demokratin, sammanhållningen och människors makt och möjlighet i livet.

Dom som har det sämst ställt lever farligare, för att dom inte har ett val, de utför dom tyngsta jobben som hela vårt samhälle är beroende av och det går ut över deras välmående. Att befinna sig långt ner i den sociala hierarkin innebär att man har lägre grad av kontroll och makt över sitt liv. När man lever med höga krav och lite kontroll exempelvis över sitt arbete, sin fritid och semester medför detta ökad stress. Stress i sin tur leder till ökad risk för till exempel hjärt- och lungsjukdomar, depression och andra stressrelaterade sjukdomar.

Deltidsarbetet har dessutom ökat bland arbetare och koncentrerats till de kvinnodominerade yrkena exempelvis inom vård, omsorg och handel. Över 260 000 personer har en mycket osäker anställningsform i Sverige. De allra mest otrygga kallas in vid behov och kan vara anställda per timme.

Sedan slutet på 90-talet har den totala skattekvoten minskat med runt fem procent. När behoven av välfärd är densamma eller ökande går inte ekvationen ihop och det blir svårt att klara samma tempo inom det offentliga och effektiviseringar och minskning av personalstyrkan är ett faktum, det påverkar välfärdens kvalité.

Den 4/11 hålls en manifestation för att uppmärksamma undersköterskors situation i Göteborg och övriga Västra Götaland, det är en manifestation för arbetarna som gör de tyngsta jobben och får minst uppskattning och lön för jobbet. Alla känner en undersköterska, är det din syster? Mamma? Mormor? Eller väninna? Manifestationen hålls på Gustav Adolfs torg i Göteborg klockan 17:00 den 4 november.

Var med och backa upp undersköterskornas kamp för bättre villkor för hållbara heltider, en bättre arbetsmiljö och mer resurser i vården. Det är dags att politiken prioriterar vår gemensamma välfärd och undersköterskorna som sliter i den!

Christine Marttila
LO distriktets ordförande LO-distriktet i Västsverige