Socialförsäkringsminister på utbildningsdagen Frisk För Framtiden

Vi är mitt uppe i Europeiska Arbetsmiljöveckan 2015, som arrangeras av EU-Osha. För att öka medvetenheten om stresshantering och psykosociala risker på arbetsplatser har LO tillsammans med åtta medarrangörer anordnat utbildningsdagen Frisk för framtiden.

Socialförsäkringsministern medverkade under utbildningsdagen.
Socialförsäkringsministern medverkade under utbildningsdagen. Foto: Felicia Waernqvist

Över 200 personer samlade

Dagen samlade bland annat forskare, skyddsombud och arbetsmarknadens parter under ett och samma tak. Under förmiddagen höll socialförsäkringsminister Annika Strandhäll ett föredrag om regeringens arbete för ökad hälsa och minskad sjukfrånvaro. Regeringen anser att sjukfrånvaron i Sverige måste bearbetas och utredas, detta långsiktigt. Psykisk ohälsa är det som ökar mest i vårt land.

- Ofta går det lång tid innan personer med psykisk ohälsa vågar berätta, det är tabu att prata om det och när personen väl vågar kan tillståndet vara kritiskt, säger Annika Strandhäll.

Öka medvetenheten

-Vi är oerhört glada att Annika gästspelade en dag som denna. För att öka medvetenheten om arbetsmiljörelaterade sjukdomar måste vi hjälpas åt, säger Martin Karlsson, ombudsman på LO-distriktet i Västsverige, en av arrangörerna bakom utbildningsdagen.

Fyra seminarier

Under förmiddagen hölls föreläsningar i den stora Wallenbergsalen och eftermiddagen bjöd på intressanta seminarier där deltagarna själva kunde välja ämne.

- Deltagarna har haft svårt att bestämma sig för vilka två seminarier de ska välja, då alla fyra är intressanta. Detta ser jag bara som positivt, säger Martin Karlsson som laddar om inför nästa utbildningsdag som kanske infaller redan nästa år.

Felicia Waernqvist