Schysta villkor på framtidens arbetsplatser

Facket i skolan På mässan Kunskap och Framtid finns LO Göteborg representerade för att informera besökarna om rättigheter på arbetet, uppmana personer som är osäkra vad som gäller på sin arbetsplats att ringa fackets hjälptelefon och mycket mer.

Över 100 personer deltog under torsdagen i Jobbtipset.
Över 100 personer deltog under torsdagen i Jobbtipset. Foto: Felicia Waernqvist

Steget ut i arbetslivet

Kunskap & Framtid är i dagarna tre på Svenska Mässan i Göteborg och vänder sig till alla från gymnasieåldern och kopplingen mellan utbildning och arbetsliv. Många jobbar extra under sin studietid och kan behöva få fackets hjälp i vissa situationer gällande rätt lön, semesterersättning och andra viktiga jobbfrågor.

Betydande mässa

Leif Andersson, ombudsman på LO-distriktet i Västsverige, bedömer att mässan är oerhört betydelsefull och att det är viktigt att LO finns på plats.

-  Vi träffar många ungdomar som behöver hjälp och råd om jobb och olika utmaningar de ställts inför. Lärare besöker vår monter och vill att vi ska komma till deras skolor och informera om rättigheter på arbetet.

Jobbtipset

Över hundra personer var med och deltog i LOs frågetävling Jobbtipset under torsdagen. Om man lyckas svara rätt på frågor om minimilöner, semesterersättning och att jobba svart har deltagarna chansen att vinna biobiljetter.

Felicia Waernqvist