PRESSMEDDELANDE Öppna gränsen till Norge för pendlare

Sedan ett par veckor råder ett tillstånd som inte funnits sedan andra världskriget. Gränsen mot Norge är stängd. Anledningen är att det muterade coronaviruset har påträffats i Norge. Sedan gränsen stängdes vet vi att virusvarianten ändå sprids i Sverige vilket också lett till kraftfullare åtgärder på den norska sidan.

- Det är ett politiskt maktspel som pågår. Trots att inga gränser stoppar ett virus drabbar ytterligare stängda gränser en redan hårt drabbad gränstrakt, säger Christine Marttila, ordförande för LO-distriktet i Västsverige.

Konsekvenserna av de nya gränsreglerna är omedelbara.
- Nu hindrar de stängda gränserna till och med människor från att kunna jobba och få lön. De senaste restriktionerna införde Norge på ett dygn vilket hindrade alla möjligheter till planering. Det finns inga socialförsäkringar som reglerar den här situationen, säger Marie Rask, ombudsman på Handels och stationerad i Strömstad.

Gränsbygdens svårigheter har snart pågått i ett år. Det finns förståelse för restriktioner men de sociala och ekonomiska konsekvenserna är enorma.
- Det är dags för både den norska och den svenska regeringen att släppa prestigen och utarbeta undantag för människor som arbetar på en sida av gränsen och bor på den andra. Konsekvenserna av de nya gränshindren är för stora, säger Christine Marttila.

Just nu är en lyckad vaccinering enda hoppet i Strömstad.
- Om inte gränsen är öppen när sommaren kommer så är hoppet ute för så många människor som hänger kvar i sista halmstrået just nu. Vi behöver en lättare vardag, inte en svårare, säger Marie Rask.