Hej Helen Murray, ansvarig för organisering på LO-distriktet i Västsverige!

Helen Murray är ansvarig för organisering och medlemsrekrytering på LO-distriktet i Västsverige. En allt viktigare fråga då medlemsantalen i våra fackförbund sjunker.

Helen Murray, ansvarig för organisering och medlemsrekrytering på LO-distriktet i Västsverige.

Vad jobbar du med?
– Jag är ansvarig för organisering och medlemsrekrytering. Det innebär att jag ska samordna organiseringsfrågor mellan de olika förbunden och ”vara spindeln i nätet” och till exempel ordna konferenser där vi bjuder in föreläsare som har bra tips och idéer om hur vi kan arbeta effektivare och att vi får ett nätverk mellan de olika förbunden. Främsta målet är ju att alla som arbetar ska vara medlemmar i en fackförening.

Varför gör vi detta på LO-distriktet?

– Organisering är nödvändigt för att bedriva fackligt arbete. Helst skulle ju varje arbetsplats ha minst ett skyddsombud, en försäkringsinformatör och ett fackligt ombud. Då hade vi kunnat arbeta mer aktivt för att förbättra våra arbetsplatser, teckna fler lokala avtal, anmäla fler arbetsskador och få en bättre arbetsmiljö.

Begreppet ”Organisera eller dö” hör man allt mer inom fackliga sammanhang. Vad står det för?
– Det står för att om vi inte har medlemmar och medlemmar som tar ett fackligt uppdrag så finns snart inte fackförbunden kvar och företagen kommer i framtiden inte teckna kollektivavtal. Risken är då stor att det blir stora försämringar på det mesta såsom löner, scheman, anställningsformer, arbetsmiljön och våra avtalsförsäkringar. Den ”Svenska modellen” kommer troligtvis försvinna om fackföreningarna försvagas.

Kan man kontakta dig?
– Ja! Hör gärna av er till mig om ni har frågor, har bra tips på hur ni arbetar med organisering och medlemsrekrytering eller vill deltaga på nästa konferens.

Konatakta Helen Murray:
E-pst: helen.murray@lo.se