Nu drar vi igång Facket på sommarjobben!

Runt 10 000 unga runt om i Västsverige brukar LO träffa varje sommar. Och nu drar årets turné igång.

Helen Murray, Felicia Götesson och Felicia Waernqvist.

– Unga blir utnyttjade på arbetsmarknaden, säger Mia Durys ansvarig för kampanjen i Västsverige. Det blir allt vanligare med så kallade sms-anställningar, att unga får jobba om det är fint väder men inte om det regnar. Många tror att det är helt normalt att provjobba gratis, ibland upp till en hel vecka.

Kampanjen pågår under två veckor och då reser unga fackligt aktiva runt om i Västra Götaland och Halland kommer att söka upp ungdomar på gator och torg för att informera och ge råd.

– Eftersom arbetsmarknaden är som den är så är facket på sommarjobben en viktig del av vår verksamhet. Tanken är att när de har träffat oss så ska de veta att de har rätt att få ett anställningsavtal, att lönen ska vara reglerad i kollektivavtalet samt att försäkringar inte gäller vid svartarbete. Vi informerar om mycket mer än så, men just de punkterna är bland de viktigaste.

En viktig del av LOs sommarkampanj är Fackets hjälptelefon dit alla kan ringa helt gratis. Hjälptelefonen har funnits i över 20 år och har genom åren hjälpt tusentals ungdomar som ringt in. Numret svarar året runt men under sommarmånaderna förstärks bemanningen och tjänsten kommer att vara öppen varje vardag mellan klockan 09:00-18:00.

– Alla har inte möjlighet att prata med oss och då är det bra att kunna lämna en broschyr med numret till hjälptelefonen som ett stöd, säger Mia Durys.

I Västsverige pågår Facket på sommarjobben under veckorna 26-27.

Vecka 26:
26 juni Mariestad och Tanum