Kräv bättre arbetsvillkor för Foodorabuden!

Vår praktikant från åk 9, Stina Lindström, har skrivit en debatterande text om den nya gig-ekonomin.

Montage: Stina Lindström, åk 9 Prolympia och ett cykelbud i rosa

Vi borde kräva bättre arbetsvillkor för cykelbuden i rosaNu för tiden är det ofta man ser folk cykla  runt med stora rosa ryggsäckar. Det är såklart Foodorabud jag syftar på. Dessa bud eller riders som de också kallas jobbar med att köra hem mat till folk. Detta anses  ju vara ett helt vanligt yrke. Problemet med det är att dessa arbetare jobbar under bedrövliga villkor. De jobbar helt utan trygghet. De har varken fast anställning, fasta arbetstider eller fast lön.

På de allra flesta fackförbund ligger minimilönen någonstans runt 20,000 i månaden, medans en månadslön på foodora kan ligga någonstans mellan 4500 och 7500kr. Det är knappt tillräckligt till att betala hyra. På Foodora måste man själv stå för sin egen utrustning. Mobil och cykel måste man betala för själv och om de går sönder är de inte försäkrade. Detta kan betyda att man behöver välja mellan att reparera cykeln och att ha mat på bordet den månaden. Någon sjukpenning får arbetarna inte heller. Kan man inte jobba får man helt enkelt ingen lön.

Dessa bud är ute och kör mycket i trafiken, men om de skadar sig så får de inte betalt. Det är nämligen så att på Foodora måste man leverera minst tre beställningar i timmen, om detta krav inte uppfylls så får man sparken. Detta leder till att många blir överarbetade.

De allra flesta anställda på Foodora är nyanlända personer och har inget annat val än att jobba som budMånga av buden har kommit hit med sina familjer och har inga andra möjligheter att försörja sin familj. många olika intervjuer har dessa anställda uttryckt sitt missnöje för de dåliga arbetsvillkoren, men de förtydligar också att de inte har något annat val.

Nu kanske du tänker att genom att beställa mat av Foodora så hjälper du dessa bud genom att ge dem arbetsmöjligheter, men för vi ska kunna nå fram till Foodora att deras sätt att behandla sina arbetare är oacceptabelt måste vi sluta köpa av dem helt. För får de inga pengar har de inget annat val än att lyssna på oss.

Så stå upp mot Foodora, vägra acceptera dessa hemska villkor och hjälp de utsatta arbetarna. Tills förändring sker får ni helt enkelt hämta eran egen mat.

-Stina Lindström, prolympia

Källor: