Kortare vägar till etablering på den svenska arbetsmarknaden

Fackligt och politiskt Tillsammans med LOs Alla kan göra något projekt höll LO-distriktet i Västsverige ett seminarium på Svenska Mässan i samband med rapporten Etablerad presenterades. Samtalet kom att handla om strategier mot främlingsfientlighet och rasism där möjligheten att fler kommer i arbete sågs som den kanske viktigaste pusselbiten för att minska fokuseringen på det otrygga samhälle som växer fram just nu.

LOs rapport 'Etablerad' diskuterades under MR-dagarna.
LOs rapport 'Etablerad' diskuterades under MR-dagarna. Foto: Felicia Waernqvist

Jobb med schysta villkor

Men det är inte jobb till vilket pris som helst som är i fokus. Det är att stärka människors möjlighet att få en fast etablering på den svenska arbetsmarknaden. Idag är redan en stor del av arbetsmarknaden otrygg med många deltidsanställningar och olika typer av visstidskontrakt. Inte minst gäller det kvinnor inom Kommunal, Handels och Hotell och restaurangfacket (HRF). Något Therése Guovelin, ordförande i HRF, påpekade under seminariet. Det är inte mer av det som behövs utan istället att rusta människor att ta de jobb där det redan i dag saknas utbildade människor, t.ex. busschaufförer eller många kategorier av vårdpersonal.

Snabbspår in på arbetsmarknaden

En oerhört viktig sak nya människor i Sverige behöver, är snabba vägar in på arbetsmarknaden. Det behövs därför språkundervisning redan under asyltiden, något som nu är på gång, enligt Johan Büser (S), riksdagsledamot som var med i panelen.

Ändra fokus

Christer Mattsson från Segerstedtinstitutet lyfte att främlingsfientligheten hela tiden har funnits i samhället men det är först när konflikten mellan arbete och kapital blir otydlig som den får plats att växa som rörelse. Han efterlyser därför ett större fokus från arbetarrörelsen på att lyfta blicken till mer klassiska samhällskonflikter mellan de som har kreditvärdighet och de växande grupper som saknar den.

Tjugo förslag från LO

LO-distriktets Anna Palmér lyfte vikten av att se det positiva. Att visa att det är möjligt att etablera både unga och nyanlända om vi vill. För att göra det är de över tjugo förslag som lämnas i rapporten Etablerad en bra utgångspunkt för beslutsfattare i hela landet.

Läs rapporten i sin helhet här.

Felicia Waernqvist