Kongressrapporten mottog goda omdömen

Den 3 juni 2015 presenterade LO kongressrapporten Full sysselsättning och solidarisk lönepolitik. I samband med detta har LOs ledning nu en turné runtom i Sverige för att presentera LOs åtgärder. Igår samlades drygt 100 personer i Folkets Hus, Göteborg, för att lyssna på en intressant paneldebatt rörande kongressrapporten.

Thorwaldsson, Teodorescu, Trouvé och Sandberg.
Thorwaldsson, Teodorescu, Trouvé och Sandberg. Foto: Felicia Waernqvist

Omfattande arbete bakom rapporten

LO-distriktet i Västsveriges ordförande Dan Gabrielsson hälsade de drygt 100 personerna välkomna till kongressalen i Folkets Hus i Göteborg. Inledningsvis sammanfattade en utav författarna, Claes-Mikael Johnsson, innehållet av den 426 sidor långa kongressrapporten Full sysselsättning och solidarisk lönepolitik. En rapport grundad på 24 underlagsrapporter som arbetats fram sedan förra kongressen år 2012 där LO redovisar en rad åtgärder och förslag för att möta vår tids stora utmaningar: arbetslöshet och de stora inkomstskillnaderna.

Kommentarer från de medverkande

Viktoria Tryggvadottir, moderator, hälsade paneldeltagarna välkomna och drog igenom ”spelreglerna”. Därefter fick varje deltagare kommentera sin syn på rapporten. Elisabeth Sandberg, Svenskt Näringsliv, berömde rapporten i sin helhet men var kritisk mot ”kick-starten” som LO bedömde behövas för att komma igång med investeringarna.
- Den som är satt i skuld är inte fri, menade Sandberg.

Svenska Handelskammarens representant Johan Trouvé talade om att vi nu lever i en förändrad tid och synen på arbete har förändrats.
- Förr i tiden var det fint att jobba på varvet, idag vill ungdomar inte ta bristyrken, förklarade Trouvé.

Alice Teodorescu, politisk redaktör och chef för Göteborgs Postens ledar- och debattsidor, pekade även hon på en förändrad värld.
- Vi behöver se över de system som fungerat för en annan tid.

Matchningsansvar

När sedan debatten drog igång undrade moderatorn vem som har ansvar för matchningen på arbetsmarknaden. Trouvé ansåg att det är politikernas ansvar att befolkningen utbildar sig till de yrken där det råder bristande arbetskraft. Sandberg såg jobbmatchningen som något långsiktigt.
- Det finns ingen quickfix, man måste få till ett bättre samarbete mellan skola och näringsliv.

Människor måste känna framtidstro

Kvällens debatt bjöd på många intressanta diskussioner. LOs Karl-Petter Thorwaldsson konstaterade avslutningsvis att vi måste råda bukt med arbetslösheten och att sätta fler folk i arbete, det vinner samhället på.
- Människor utan jobb saknar ofta framtidstro, det påverkar hela samhället. Vi måste våga investera! förklarade Thorwaldsson.

Läs mer om kongressrapporten här.

Felicia Waernqvist