Kollektivavtal för alla och lex Laval kan rivas upp

Regeringen har lagt ett nytt lagförslag som stärker den svenska modellen och fackföreningsrörelsen. Lagförslaget innebär att svenska fackförbund alltid ska kunna kräva kollektivavtal – även av EU-företag som har verksamhet i Sverige.

Och om det krävs får de rätt att ta till stridsåtgärder, något som i praktiken idag inte är möjligt.

- Äntligen, säger Dan Gabrielsson LO-distriktet i Västsveriges ordförande. Det är märkligt att svenska staten under så många år har accepterat en begränsad strejkrätt och mer eller mindre oreglerad lönesättning på den svenska arbetsmarknaden. Det är väldigt bra att regeringen nu gör som LO vill.

Om förslaget går igenom så innebär det att den så kallade lex Laval rivs upp. Lex Laval infördes av den förra borgerliga regeringen och har i praktiken inneburit att svenska fack inte har kunnat ta till stridsåtgärder för att kräva kollektivavtal hos arbetsgivare i andra EU-länder. Detta har inneburit att arbetstagare hos dessa företag inte ens har kunnat garanteras någon form av minimilön när de jobbat tillfälligt i Sverige.

- I praktiken innebär det att den svenska modellen helt enkelt inte fungerar när det gäller utstationerade arbetstagare. Arbetsgivare har kunnat sätta hur låga löner som helst, det är fullkomligt oacceptabelt så klart, säger Dan Gabrielsson.

- Om lagförslaget blir verklighet så kan vi skapa ordning och reda på arbetsmarknaden igen – alla anställda kommer ha rätt till avtalsenlig lön och schyssta villkor, oavsett du är bofast i Sverige eller utstationerad arbetskraft från EU.

Carin Malmberg