Jesper sopar banan med Sverigedemokraterna

Jesper Eneroth är kyrkopolitiker som just nu både reser landet runt för att kampanja inför kyrkovalet den 17 september och som har väckt uppmärksamhet i media för sin argumentationsteknik mot SD.

Jesper Eneroth var med i Aktuellt den fjärde september och lyckades genom saklig och påläst retorik få motståndaren från SD att bli mer eller mindre mållös. Efter den debatten bjöds han in till Breaking News i Kanal fem där han hyllades av programledarna Filip och Fredrik för sin debattstil och sitt mod.

Vi på LO-distriktet i Västsverige bad Jesper att dela med sig av sina bästa argument till varför man ska rösta i kyrkovalet. Och varför man ska rösta på Socialdemokraterna.'

Varför ska man rösta på Socialdemokraterna i kyrkovalet?
Det viktigaste för mig är att vi ska fortsätta ha en öppen kyrka. En kyrka som inte ställer grupp mot grupp och som är en öppen och välkomnande folkkyrka. Vi vill också ha en kyrka som ställer upp för alla människors lika värde och rätt.
Svenska kyrkan är dessutom en stor arbetsgivare, många anställda tillhör LOs medlemsorganisationer, och vi vill att kyrkan ska vara Sveriges bästa arbetsgivare.

Varför ska man rösta överhuvudtaget i kyrkovalet?
Det är enormt viktigt att man röstar. Svenska kyrkan är sedan generationer tillbaka öppen och solidarisk. Det vill jag att den ska fortsätta att vara.

Men vad betyder ”öppen kyrka” egentligen?
Det betyder att alla är lika mycket värda även i kyrkan. Kvinnor ska kunna bli präster utan att möta motstånd, homosexuella ska kunna vigas och för att detta ska vara möjligt kan inte reaktionärer och rasister få sätta dagordningen.

Finns det risk för det?
Ja. Sverigedemokraterna vill till exempel att man ska se till att delar av kyrkans bistånd enbart går till enbart kristna. Man vill satt präster ska ha rätt att säga nej till homovigslar och gå tillbaka till en mer konservativ kyrka. Detta måste vi stoppa. Ett annat exempel är att Julia Kronlid som är vice ordförande för SD och vice gruppledare i kyrkomötet (Svenska kyrkans högsta beslutande organ) motsätter sig evolutionsteorin.

Men Sverigedemokraterna själva säger att de inte tänker stänga kyrkan för någon?
Ja dom säger det. Men i själva verket så visar deras politik det motsatta. Till exempel så kämpade SD för att kyrkan skulle bota homosexuella 2005. Fyra år senare, 2009, röstade de mot att homosexuella skulle få gifta sig i kyrkan och så sent som i höstas ville de att man skulle tillåta diskriminering av par i samband med vigsel. Sverigedemokraterna delar inte den moderna kyrkans syn på människan och solidaritet. Men det gör socialdemokraterna.

Vilket är ditt bästa argument för att LOs medlemmar ska rösta i kyrkovalet?
Det är att om du som LO-medlem vill har rätt till kollektivavtal, sociala villkor för upphandling och kompetensutveckling för alla anställda – då behövs en röst på Socialdemokraterna.

Om du vill se hela klippet med Jesper Eneroth i Breaking News så klicka här, inslaget börjar cirka 20 minuter in i programmet, du behöver flash för att spela klippet.

Carin Malmberg