Ja till schyssta villkor - Nej till lönedumpning vid offentlig upphandling

Den 30 november röstar riksdagen om regeringens förslag till ny lag om offentlig upphandling. Till kammaren kommer de borgerliga partierna tillsammans med SD för att sänka förslaget.

Morgonaktion för schyssta villkor - 25 november, Järntorget, Göteborg

Från fackets sida har vi länge krävt att svenska löner och villkor ska gälla för alla som jobbar i Sverige. Den S-ledda regeringens förslag om schyssta villkor vid offentlig upphandling var ett viktigt steg i den riktningen. Det är ett stort och växande problem på svensk arbetsmarknad med lönedumpning. Att företag kan vinna offentliga kontrakt på lägsta pris och sedan skapa vinst genom att sänka löner för anställda är ovärdigt. Den svenska modellen förutsätter att det ska finnas en vilja att göra rätt för sig mellan parterna. I dagens offentliga upphandling saknas de intentionerna.

Vi är mycket förvånade att Svenskt Näringsliv inte ser att deras medlemmar riskerar att konkurreras ut av företag som inte är seriösa utan i stället bedriver en aggressiv lobbyverksamhet för att ha kvar nuvarande system. Arbetsgivarparterna har till och med lyckats övertyga SD om att byta sida och från att i riksdagen ha propagerat för att införa ”Vita jobb”-modellen med kollektivavtal som krav nu vill rösta ned den förbättring regeringens förslag skulle ha inneburit. SD:s omvändning kan dessutom kosta Sverige hundratals miljoner i vite från EU då anpassningen till EU:s förändrade och förbättrade direktiv försenas. Att SD fortsätter att vända arbetare och svenska löntagare ryggen i detta läge visar att de är ett utpräglat högerparti.

Att borgarna inte sluter upp för svenska arbetare förvånar inte. Det brukar de inte göra.

Konsekvensen är att anställda på svenska arbetsplatser förlorar, vinnare är arbetsgivare som vill få konkurrensfördelar genom att dumpa löner och arbetsvillkor. Så kan vi inte ha det. Det är inte så vi bygger Sverige starkare. LO kommer alltid att kämpa för att man kunna leva på sin lön. Arbetarrörelsen bygger den svenska modellen, högern och SD gör allt för att rasera den.

Läs gärna denna debattartikel från ordföranden i samtliga Sveriges LO-distrikt.

Vårt flygblad från aktionen 25 november.