Debatt om enkla jobb och riktiga lösningar

Hallå där, Robert Andersson ombudsman på LO-distriktet i Västsverige! Du har varit på panelsamtal om näringslivet i Göteborgsregionen. Hur var det?

- Det var väldigt roligt! Smarta frågor och intressanta diskussioner. Ett bra initiativ av SSU, hade varit kul om fler ungdomsförbund, oavsett partifärg, tog liknande initiativ. Vi som deltog kom från Västsvenska Handelskammaren, Volvo, Svenskt Näringsliv och så jag från LO.

Du var ensam från fackets sida, alla de andra kom från näringslivsorganisationer, hur gick det?

- Det gick bra. Vi har samsyn när det gäller problemen på arbetsmarknaden och näringslivet. Vi är helt överens om att det saknas personal med rätt utbildning, oavsett vi pratar arbetaryrken eller akademiker. Det som skiljer oss åt är synen på hur vi ska lösa det.

Hur då?

- Handelskammarens Åsa Viknér ville till exempel se fler enkla jobb. Och det är ju inget som vi i LO vill ha. Vi tycker att det viktigaste är att människor får rätt utbildning så de kan få en anställning. Och de ska ha schyssta villkor och löner. Enkla jobb är helt fel väg att gå, det leder bara till sänkta löner och större klyftor. Dessutom är det inte det som efterfrågas på arbetsmarknaden – tvärt om – det som efterfrågas är människor med minst gymnasieutbildning. Det ser vi väldigt tydligt, saknar du gymnasieutbildning så får du inget jobb.

Svenskt Näringsliv var där också, vad tyckte dom?

- Deras representant, Anna Gillek, tyckte att vår förhandlingsframställan var bra, hon sa att de önskat det samma för några år sedan. Så jag tycker att det bör betyda att de kommer förhandla med oss.

Vad innebär förhandlingsframställan?

- Det är helt enkelt en begäran om att börja förhandla. I det här fallet handlar det om vårt förslag kring utbildningsjobb. De innebär lite förenklat att du ska kunna utbilda och jobba samtidigt så att du kan få en lön. Det är en bra idé tycker jag, det kan leda till jobb och människor får schyssta villkor och avtalsenliga löner, helt i linje med den svenska modellen.

Carin Malmberg