Håll i och håll ut – tillsammans är vi starka!

Uttalande från LO-distriktet i Västsveriges styrelse 22 september 2020:

foto: Lars Forsstedt

Konflikten mellan Elektrikerförbundet och Hometec security går nu in i en ny fas. Från den 23 september utökas konflikten om inget avtal nås innan dess och LO-distriktet i Västsverige vill härmed visa sitt stöd för Elektrikernas fortsatta kamp!

Kampen om rätten att organisera sig är helt grundläggande för den fackliga verksamheten. En tidigare skiljedom i Arbetsdomstolen slog fast att installatörsjobbet ska organiseras av elektrikerförbundet. Det är anmärkningsvärt att företaget Hometec security  och organisationen inte tar ansvar för den svenska modellen. Det är inte enbart fackförbundens uppgift, det är lika mycket seriösa företags uppgift att se till så oseriösa aktörer inte kommer in på marknaden och kan konkurrera med sämre villkor och därmed vinna anbud till lägre priser, på bekostnad av de anställdas villkor på arbetsplatsen.

Vårt stöd är ovillkorligt och enhälligt. Vi står bakom Elektrikerna liksom vi står bakom alla LOs medlemmar som kämpar för trygga villkor och den svenska arbetsmarknadsmodellen.

Håll i och håll ut. Vi står med er i er kamp!

Styrelsen för LO-distriktet i Västsverige