Göteborgsmodellen används när batterifabriken byggs!

PRESSMEDDELANDE: Nu startar fackligt samarbete för minskade risker

När Novo Energy bygger en batterifabrik i Göteborg kommer LO-förbunden Byggnads, Elektrikerna, IF Metall, Målarna, Seko och Transport tillsammans med TCO-förbundet Unionen att samverka för att eftersträva schyssta villkor och säker arbetsmiljö både under bygget och i uppstarten av fabriken i Torslanda.

LO-förbunden Byggnads, Elektrikerna, IF Metall, Målarna, Seko och Transport har redan ett framgångsrikt samarbete vid byggnationen av Västlänken i Göteborg. Samarbetsmodellen kallas Göteborgsmodellen.

Nu har dessa förbund undertecknat en avsiktsförklaring för att samarbeta under byggnationen och driftsättningen av den gigantiska batterifabrik som Novo Energy bygger i Torslanda. Bygget kommer att sysselsätta tusentals personer och fabriken beräknas vara arbetsplats för cirka 3 000 personer. En nyhet är att den här gången är även Unionen med i den fackliga samordningen då många av deras tjänstemannagrupper berörs av byggnationen och driftsättningen.

- Målet med samverkan är att minska risken för social dumpning* och farlig arbetsmiljö, något som tyvärr är vanligt i projekt av den här storleken. Det har vi sett runtom i Sverige, säger Martin Karlsson, ombudsman på LO-distriktet i Västsverige.

Problem uppstår ofta när många leverantörer är på samma plats under samma tid i ett mycket omfattande byggprojekt, därför behövs den tvärfackliga samverkan.
- Det kommer vara en pressad tidsplan för att produktionen ska starta enligt plan. Det leder till många parallella processer, där samverkan kommer att förenkla det fackliga arbetet, säger Jan Nilsson, ombudsman på IF Metall i Göteborg

Novo-bolagen är informerade om den fackliga samverkan där IF Metall Göteborg och Unionen kommer att vara de viktigaste kontaktkanalerna med bolagen.

*Social dumpning är när arbetsgivare utnyttjar arbetare (ofta migrantarbetare) genom till exempel låga löner, dåliga arbetsvillkor, dåliga personalboenden och/eller att arbetare hamnar i beroendeställning till sin arbetsgivare genom olika betalningsupplägg.