Försäkringsnyheter efter höstens budget

Varje år blir hundratals personer i Västsverige Försäkringsinformatörer och ännu fler går vidareutbildningen. Våra försäkringsinformatörer utgör ett oerhört viktigt arbete på arbetsplatserna. De informerar sina kollegor om försäkringsskyddet som ingår i medlemskapet.

19 försäkringsdeltagare hade samlats på Ullevi.
19 försäkringsdeltagare hade samlats på Ullevi. Foto: Felicia Waernqvist

Mer kunskap på våra arbetsplatser

Genom fackligt arbete har vi skapat ett gemensamt försäkringsskydd med vår samarbetspartner Folksam, det folkägda försäkringsbolaget. I år hålls sex stycken grundutbildningar och 46 vidareutbildningar runtom i Västsverige. Att för att förbättra kvalitén och vetskapen på våra arbetsplatser.

Förändringar efter höstbudgeten

Stora förändringar har skett och många blir verklighet nästa år när regeringens höstbudget träder i kraft. En storartad nyhet är att FAS 3 avvecklas 1 februari 2016 där 36 000 personer nu befinner sig. Två andra välkomna beslut var att a-kassan höjdes den 16 juni i år och att pensionärer kommer att betala mindre i skatt.

Försäkringsinformatörer i Västsverige och övriga landet kämpar för rättvisa på arbetsplatser varje dag. Vill du också bli informatör? Kontakta marin.banovac@lo.se.

Felicia Waernqvist