Fack You Podcast - Av gräsrötter, för gräsrötter

För några veckor sedan fick LO-distriktet den stora äran att vara värd åt inspelningen av Fack You Podcast. Gästade gjorde vår distriktschef Bengt Forsling. Nu är avsnittet ute.

Jim Tellefsdal och Isak Ekblom

Fack You Podcast är ett gräsrotsinitiativ av tre fackliga hjältar, Sebastian Borssén, Isak Ekblom och Jim Tellefsdal.

Under de hittills 43 avsnitten, där det senaste är ett samtal med LO-distriktets chef Bengt Forsling, har allt mellan mötesteknik och arbetarrörelsens historia avhandlats. Allt med en skönt tjôtig jargong. Att podden är gjord i Göteborg går inte att missa.

Vi passade på att ställa några frågor till poddens skapare:
Hur kom det sig att det blev en podd?
- Vi såg en enorm lucka att fylla för att nå ut med arbetsrätt, ledarskap och arbetsmiljö för alla de människor som arbetar och befinner sig i Sverige. Vi hade funderat i många år och tog äntligen tag i frågan! Vi vill gärna fortsätta och bredda podden, köra avsnitt på andra språk, lätt svenska, varför inte teckentolkat på youtube. Alla i världen behöver en ökad kunskap om arbetarrörelsen och fria demokratiska fackföreningar.

Vem är er drömgäst?
Vi har redan haft flera av våra drömgäster, alla de människor som engagerar sig! Det är precis vad podden handlar om, man behöver inte leta längre än inom sig själv för att hitta någon som varje dag kan förbättra världen för sin omgivning. Alla dessa personer som börjat använd sitt engagemang är drömgäster! Om man bara lyssnar så har varje individ något intressant och utvecklande de kan berätta. Hade vi haft chansen hade vi önskat att låta Marshall Rosenberg berätta om sitt engagemang att förändra sättet vi talar på, men han han spelat in fantastiska föreläsningar som han efterlämnat.

Vilken är den bästa responsen från lyssnarna?
Det har varit så fantastisk respons att man går som på moln, efter avsnittet om självkänsla vällde det in med mail från lyssnare som öppnade sig om att de själva inte haft koll på begreppet och insett att de själva behöver träna upp sättet vi bekräftar oss själva på. Vi tror väldigt många tyvärr delar detta då vår kultur påverkats mycket av konsumtion och reklam. Det är en stor del i att många tyvärr tror att de behöver acceptera dåliga villkor och dåligt ledarskap på jobbet.
Sen är det en otrolig känsla när arbetsplatser hör av sig och berättar att de bildat klubb på grund av att kollegorna samlats o lyssnat på podden, i förra veckan fick vi även höra att studiecirklar dragit igång där man lyssnar på podden och diskuterar.

Vad är viktigast?
1. En stark arbetarrörelse
X. Att det går bra för Sverige i Fotbolls-EM
2. Att alla fackligt förtroendevalda kan förklara vad ett kollektivavtal är?

För oss är en stark arbetarrörelse det självklara valet, det kommer leda till utbildning där alla vet vad ett kollektivavtal är, det kommer leda till bättre villkor och mer fritid, så vi kan sköta om våra föreningar och låta våra ungdommar utvecklas! En stark arbetarrörelse har skapat förutsättningar för både tjejer o killar att kunna göra det dem älskar. Som att spela fotboll, utan solidaritet o föreningsliv hade vi varken haft Isak, Zlatan eller Magnus Erlingmark.

Fack You podcast går att lyssna på överallt där poddar finns. Vi rekommenderar särskilt avsnitt 43 med Bengt Forsling.
Det finns också en Facebooksida och ett instagramkonto att följa.

Bengt Forsling och Isak Ekblom från inspelningen av Fack You Podcast #43