Elpriskompensationen skapar trygghet för vanligt folk

När regeringen presenterade detaljerna för förslaget till elpriskompensation innebär det att nära två miljoner hushåll får del av stödet.

Mattias Jonsson (S), orförande Socialdemokraterna i Göteborg och Christine Marttila, ordförande LO Västsverige

- Inte minst hjälper stödet de många LO-medlemmar som bor i hus som har höga elräkningar. LO-medlemmar har ofta sämre ekonomiska marginaler och därför är de extra pengarna extra välkomna, säger Christine Marttila, ordförande för LO-distriktet i Västsverige
- Det här är en exceptionell situation som till stor del beror på höga gas- och kolpriser i Europa till följd bland annat av att Ryssland skruvat åt sina gaskranar. Det är bra att regeringen nu stöttar hushåll som drabbats av historiskt höga elräkningar som varit svåra att förutse. Vad vi i Sverige måste göra fortsatt är att bygga ut vårt elnät och öka vår produktion av el, säger Mattias Jonsson, ordförande för Socialdemokraterna i Göteborg och riksdagsledamot i näringsutskottet.
- LO vill satsa på att bygga energisnåla småhus som LO-medlemmar har råd att bo i. Det bästa sättet att minska elräkningen och klimatpåverkan är att minska elförbrukningen, säger Christine Marttila.

Detaljer om elpriskompensationen hittar du här: https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2022-01-20-det-har-innebar-regeringens-stod-for-hoga-elpriser