Årets skyddsombud utsett

Utmärkelsen Årets skyddsombud tilldelas i år Christofer Andersson, fastighetstekniker på Bildepån i Varberg.

Christofer Andersson, Årets skyddsombud, och Christine Marttila, ordförande LO-distriktet i Västsverige.

— Det känns jättehedrande att bli utsedd till det! Men jag tycker egentligen att alla mina skyddsombudskollegor på Bildepån också skulle få det, alla andra har också arbetat hårt.

Ur juryns motivering:
”Christofer lägger ner ett stort engagemang i sitt uppdrag som huvudskyddsombud på Bildepån i Varberg. Han är driftig och tar reda på vad som gäller utifrån lagar och föreskrifter. Oklarheter reder han ut genom kontakter med till exempel Arbetsmiljöverket eller auktoriserade firmor. Förutom den kunskap han själv får då så blir det nya, värdefulla kontakter för övriga arbetskamrater, skyddsombud och inte minst för företaget. Han har också bidragit till att det nu finns fler skyddsombud spridda över ett större geografiskt område.

Detta är ett axplock av Christofers engagemang och driv i sitt uppdrag. Han har skapat en vital och dynamisk verksamhet av en tidigare sovande skyddsorganisation.”

Varje år delar LO-distriktet i Västsverige ut Årets skyddsombud som går till ett, eller flera, skyddsombud som på ett bra sätt bidrar till en bättre arbetsmiljö. Utmärkelsen består av, förutom ära och uppmärksamhet, 2 000 kronor.

Carin Malmberg