Arbetsplatsbesök på Dafgård

Fackförbundet SEKOs ordförande Janne Rudén och LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson besöker idag Dafgård för att diskutera LO:s förslag för att råda bukt på arbetslösheten och skapa rättvisare löner.

Dafgård i Källby.

Få fler i sysselsättning

Regeringens budgetarbete är i full gång och LO ser att det tas viktiga steg i rätt riktning men det behövs mer för att uppnå lägst arbetslöshet i EU fram till 2020. I LO:s kongressrapport föreslås bland annat betydande offentliga stimulanser för att få fart på ekonomin och sysselsättningen.

Utjämna lönegapet

I Västra Götalands län är arbetarkvinnors faktiska månadslön 17 395 kronor. Män i arbetaryrken tjänar 6500 kronor mer och männen inom tjänstemannayrkens löner är i snitt 20 000 högre än arbetarkvinnornas. Det innebär att arbetarkvinnor har de klart sämsta ekonomiska villkoren på svensk arbetsmarknad. LO:s 14 förbund har också träffat en överenskommelse om ett mål för att stegvis utjämna lönegapet mellan män och kvinnor.

När: 1 September klockan 13.00
Var: Dafgårds Götene