LO-distriktet stolta över stöd till John Hron-filmen

Den 17 augusti är John Hrons dag. Det är 21 år sedan den 14-årige John Hron mördades av nazister utanför Kungälv. LO-distriktet i Västsverige är glada och stolta över att vi har bidragit med finansiellt stöd och draghjälp i arbetarrörelsen för att säkra svensk biodistribution för en av årets viktigaste filmer.

- Det är klart att vi hajade till när vi fick frågan om vi ville bidra till att filmen om John Hron skulle bli möjlig att visa på svenska biografer. Lika klart är det att vi ville göra det vi kunde, säger Krister Andersson, förste ombudsman på LO-distriktet i Västverige.

Filmen om John Hron har finansierats via crowdfunding men för den sista delen, att skapa en bioversion för svenska biografer krävdes ytterligare stöd. Idag den 17 augusti visas filmen på Kulturkalaset i Göteborg och går att se på biografer över hela landet. Idag delas också John Hron priset ut för att minnas det civilkurage John Hron visade och som ledde till mordet på honom.

LO-distriktet i Västsverige är idag glada och stolta över att ha bidragit med såväl pengar som kontakter för att göra det möjligt.

- Vi vill att så många som möjligt ska se den här filmen. Det är en historia som måste berättas. Svensk arbetarrörelse har alltid handlat om att visa civilkurage och att stötta varandra. Den här filmen påminner oss om hur snabbt det kan gå fel om vi inte tillsammans kämpar mot rasism och främlingsfientlighet, säger Krister Andersson.