Yrkesintroduktion för nyanlända, tack vare facket!

- Det måste börja nedifrån. Om det kommer någon och pekar med hela handen och säger att du ska vara med är en helt annan sak än om du själv får räcka upp handen och säga att du vill, säger Thomas Gustavsson, klubbordförande för Fastighets på Bostadsbolaget.

Det Thomas pratar om är integrationsverksamheten ”Välkommen till Framtiden”. Den är initierad av facket (Fastighets), det finns fler frivilliga bland arbetarna än det finns möjligheter att hjälpa till och koncernledningen vill exportera modellen till resten av kommunens verksamheter. För bra för att vara sant? Inte på Bostads AB Framtiden i Göteborg där Fastighets genom Thomas Gustavsson har lyckats att få med sig alla. Eller i alla fall alla som räknas.

- Det här är ju arbetarnas projekt!

Simon Kappelmark, handledare och förtroendevald i Fastighets om "Välkommen till Framtiden"

Vi är på plats tillsammans med LOs andre vice ordförande Berit Müllerström. Välkommen till Framtiden är en integrationsverksamhet där 100 nyanlända om året ska få yrkesintroduktion, yrkes-SFI, praktik och handledning. Målet är att de efter två år ska ha en anställning på heltid med schysta villkor, antingen hos AB Framtiden eller någon annanstans i branschen. Stoltheten över projektet är lika stor hos koncernchefen som hos fastighetsskötarna.

- Om ett år ska jag kunna prata ordentligt, säger Fadome Mohamud. – Jag är ensamstående mamma så tyvärr hinner jag inte träna svenska någon annanstans än på jobbet och på SFI.
Fadome kommer från Etiopien och har varit i Sverige sedan 2016. I maj började hon hos Bostadsbolaget, ett av AB Framtidens dotterbolag, och har nu börjat sin sex månaders arbetsträning i kombination med yrkesinriktad SFI.

- Skriv ner hur ni jobbar, uppmanar Mattias Schulstad, utredare på LO, projektledarna. För att kunna skapa strukturer för hur vi kan jobba med nyanlända och kompetensförsörjning behövs lite instruktionsböcker för andra. Annars blir det bara modeller med fina namn men inga resultat.

Kalkylen för Göteborgs stad är enkel. Kan man sänka etableringstiden från nio till två år för 100 personer om året är det ungefär lika många miljoner per år som staden får igen på minskade sociala utgifter och ökade skatteintäkter.
Dessutom löser det kompetensförsörjning i en bransch som har svårt att rekrytera tillräckligt många från gymnasieskolorna.

- I slutändan är det en facklig strategi att utveckla människor, öka kompetensen i yrket och visa att vi är viktiga på andra sätt än att bara vara en skiftnyckel, vi har en social funktion också. Det ska synas i lönekuvertet och på våra anställningsvillkor, säger Thomas Gustavsson.

Här är en film som Bostadsbolaget har gjort för att presentera projektet.