Västsverige får betala för en högerkonservativ riksdagsmajoritet

När Moderaterna nu sätter sig i Rosenbad och Ulf Kristersson blir statsminister reser sig orosmolnen för utvecklingen av jobb och klimatomställning i Västsverige.

Moderaterna har till exempel sedan länge varit motståndare till Västra Götalandsbanan med snabbspår från Göteborg till Stockholm via Jönköping. Besked om stopp har redan kommit.
Den stora elektrifieringen riskerar att komma av sig när alla ägg läggs i kärnkraftskorgen men vi behöver mer el i Västsverige innan det hinner komma på plats. Utbyggnaden av vindkraft måste ske innan batterifabrikerna står klara på flera platser i Västsverige.
Orosmolnen växer också för personalen i välfärden. Vi vet att tidigare borgerliga regeringar har prioriterat skattesänkningar, som ger mest till de rika, framför rejäla bidrag till kommuner och regioner. Detta riskerar att ytterligare spä på den personalkris som finns inom vård och omsorg. Det behövs satsningar både på utbildning och antal personer i första linjens vård och omsorg för att larmrapporterna om utsliten personal och hopplösa arbetsvillkor kan upphöra. Kollapsen är redan idag närmare än du tror.
Det är troligt att många kommuner och regioner därför kommer att tvingas att höja skatten. Det blir en extra pålaga för vanligt folk som redan har det tufft med höjda kostnader och en annalkande lågkonjunktur.
Och det finns mer som oroar.
Moderater, liberaler och kristdemokrater vill sänka A-kassan och försämra sjukförsäkringen. Sverigedemokraterna vill förstatliga A-kassan och byråkratisera skyddsombuden, detta är inget annat än fackföreningsfientlig politik.
Vi hoppas att en stark enad fackföreningsrörelse och en opposition i riksdagen som leds av Magdalena Andersson (S), kan mildra slagen mot vanliga löntagare. Att en borgerlig regering skulle sätta vanligt folks trygghet före företagarnas vinstintressen är nog för mycket att hoppas på.
Christine Marttila, ordförande LO-distriktet i Västsverige
Alla ordförande, LO-facken i kommunerna i Västsverige