Kluriga frågor och fackliga samtal med unga

Det är trångt i LO Västsveriges monter på Svenska Mässan. Intresset från skolungdomarna, och även lärarna, är stort!

– Vi har en frågesport som är väldigt uppskattad, säger Leif Andersson ombudsman på LO Västsverige, mängder av besökarna kommer hit och testar sina fackliga kunskaper och tar chansen att vinna en biobiljett.

Syftet med frågetävlingen är inte att hitta den som vet bäst och mest, utan att starta ett samtal.
– Vi som står i montern hjälper till, så i slutändan svarar de flesta rätt ändå. Men det är just det som är poängen – när vi hjälper dom så blir det jättebra diskussioner kring arbetslivet, utbildningar, facket och rättigheter och skyldigheter på arbetsmarknaden, säger Leif Andersson.
– Den fråga som i princip alla går bet på, inklusive lärarna, är om vi har minimilön i Sverige. Det har vi ju inte utan lägsta lönen sätts ju i kollektivavtalet. Det är det få som känner till. Men på så sätt blir dom ju medvetna om att man ska välja en arbetsplats som har ett kollektivavtal.

Gymnasiedagarna och Future Skills pågår i Göteborg 10-12 oktober och dit kommer högstadieelever för att få information kring sitt gymnasieval. Totalt brukar det komma runt 20 000 besökare.
– Detta är ett jättebra tillfälle att prata fackliga frågor, säger Leif Andersson.
– Hit kommer massor av unga som är på väg mot sitt första jobb eller som redan har ett extrajobb. Vi passar på att både berätta om vad facket är för något och om vilka branscher som skriker efter folk. Idag kan många av de som går ett yrkesprogram börja arbeta direkt efter gymnasiet. Det är det många som lockas av, och då är det extra viktigt att de känner till facket och vet hur arbetsmarknaden fungerar.

Carin Malmberg