Uttalande vid LO-distriktet i Västsveriges årsmöte

Fackligt och politiskt I år är det supervalår i Sverige. Vi har höstens val till riksdag, landsting och kommuner. Och om bara några veckor är det val till Europaparlamentet. För första gången på länge har nu den socialdemokratiska gruppen chansen att bli störst. Den chansen ska vi inte missa. Var med och välj en ny väg för Europa.

Högern i Europa hoppas att de som röstar rött ska stanna hemma. Att de ska tycka att Europavalet inte är så viktigt. Låt oss se till att det inte sker. För det är väldigt viktigt för alla löntagare, för dig och för mig, att vi tillsammans lyckas bryta det rådande högerstyret i Europaparlamentet.

Det är en förutsättning för att det ska bli verklighet av vår vision om ett löntagarnas Europa där kampen mot arbetslösheten och respekten för löntagarnas rättigheter sätts före kapitalets fria rörlighet.

EU-valet handlar inte bara om EU utan också om vår vardag här i Sverige. Valet handlar om allt från kontrollen av illegala transporter och därmed säkerheten på våra vägar till de kraven vi kan ställa i välfärden. Det handlar om att luften vi andas och vattnet vi dricker är rent. Det handlar om exporten och möjligheten att skapa jobb. Det handlar även om att vår arbetsmiljö är så bra som möjligt. Allt för många skadas och till och med dör på sina arbeten. Vi behöver en röd majoritet i EU som prioriterar arbetstagarna framför marknaden.

Så nu är det dags. Högern har styrt EU i 15 år. Den sociala tryggheten har urholkats. Klyftorna har ökat. 26 miljoner människor har blivit arbetslösa.

Det har inneburit krossade drömmar, nerpressade löner och sämre arbetsvillkor. Därför är det tydligt att EU behöver ett nytt, solidariskt styre. För första gången på länge har nu den socialdemokratiska gruppen chansen att bli störst i Europaparlamentet. Den chansen ska vi inte missa. Var med och välj en ny väg för Europa.

Nu är det hög tid för mobilisering. Prata med era vänner och bekanta, med era kollegor och skolkamrater. Berätta om att de nu har chansen att ge 10 minuter av sitt liv för att skapa arbete och rättvisa villkor i EU. Om att EU:s beslut styr vår framtid. Och att det därför är dags för arbetarrörelsens värderingar att styra över besluten i EU.