LO startar valrörelsen i Västsverige

Fackligt och politiskt Nu vill LO få igång de politiska samtalen och se vilka frågor som är viktiga för medlemmarna. Mellan 22 april och 30 november genomförs därför den landsomfattande samtalskampanjen ”Mitt Sverige – Vår framtid”. Målet är att prata politik, och hitta vilka frågor som är viktiga inför valet 2014.

LO startar valrörelsen i Västsverige

- Valet 2014 ska handla om våra medlemmars vardag. Därför börjar vi redan nu arbetet med att ta fram vilka frågor facket ska driva. Nu på onsdag kommer vi till exempel att göra uppsökeri på Landvetter flygplats och olika arbetsplatser och prata med våra medlemmar och potentiella medlemmar. Även våra förbud har olika aktiviteter under veckan, säger Anna Palmér, ombudsman LO-distriktet i Västsverige.

Kampanjen bygger på en enkel enkät där medlemmarna får ta ställning i åtta olika frågor. Det handlar bland annat om full sysselsättning, välfärd och osäkra anställningar. Navet för samtalssatsningen är hemsidan mittsverige.lo.se där svaren samlas in och sammanställs.

Tillsammans blir vi starka

- När 1,5 miljoner LO-medlemmar säger vad de tycker så blir vi starka. Nu ska vi lyssna och sedan ta fram vilka politiska krav vi ska ställa. Valet nästa år ska handla om de frågor som är viktiga för våra medlemmar, säger Tobias Baudin, förste vice ordförande i LO.

- Nu rullar vi igång och sticker ut för att träffa våra medlemmar och potentiella medlemmar för att föra politiska samtal. Det ska bli kul att lyssna och prata med dem och höra vilka frågor de tycker är de viktigaste, säger Anna Palmér.

För mer information:

Anna Palmér