Horribelt att var tionde person i fas 3 saknar ersättning

Fackligt och politiskt 2750 personer i fas 3 fick varken ersättning från a-kassa eller aktivitetsstöd i december, en ökning med 40 procent från föregående år, det framgick av ett reportage om åtgärden i P1 morgon på onsdagen.

Horribelt att var tionde person i fas 3 saknar ersättning

- Det är horribelt att var tionde person i fas 3 saknar ersättning samtidigt som företagen som tar emot deltagarna får stora bidrag. Detta tvingar arbetslösa att fokusera på att skaffa mat för dagen snarare än att söka jobb eller gå en utbildning. Trots detta, och att fas 3 inte fungerar, verkar alliansregeringen inte ha några planer varken på att lägga ner fas 3 eller se till att alla får ersättning. Det är overkligt dåligt, säger Krister Andersson, förste ombudsman på LO-distriktet i Västsverige.

- Dessutom ser vi att fas 3 fortsätter växa som en gökunge på arbetsförmedlingen. Detta trots att åtgärden enligt arbetsförmedlingens egna rapporter inte ger resultat, deltagarna betraktar den som meningslös och dessutom inte kan leva på ersättningen från den. Regeringen måste nu sluta ignorera det beslut riksdagen fattade i juni 2011 om att stoppa anvisningarna till fas 3, säger Krister Andersson.

För mer information:
Krister Andersson, förste ombudsman LO-distriktet i Västsverige