Vi är på plats på Yrkes-SM i Malmö

Facklig utbildning Yrkes-SM pågår i Malmö den 11-13 maj. Vi är på plats för att informera om vad facket är till för.

Yrkes-SM ökar intresset för yrkesutbildningar

Yrkes-SM är Sveriges största satsning för att öka intresset och rekryteringen till yrkesutbildningar inom bygg, design, industri, IT, service, vård- och tekniksektorn. Genom ett stort tävlings- och uppvisningsarrangemang vartannat år tävlar och mäter hundratals av Sveriges mest yrkesskickliga ungdomar sina krafter mot varandra inom ett 30–40-tal yrken. Under tre intensiva dagar erbjuds skolor och allmänhet att gratis få besöka det uppemot 14 000 kvm stora området för att få möjligheten att titta, fråga och själva få prova på.

Många bristyrken visas

Inom flertalet av de yrken, de traditionella LO-yrken, som visas på Yrkes-SM saknas det arbetskraft. Både idag och framöver. Flera utredningar från Statistiska centralbyrån visar att möjligheten till jobb efter en yrkesutbildning är mycket god. På Yrkes-SM finns möjligheten att kunna spana in, fråga och få prova på många av dessa jobb.

Yrkes-VM i Göteborg i december

Euroskills 2016 arrangeras i Göteborg 30.11–4.12. Även där är LO-distriktet i Västsverige givetvis på plats.

Läs mer om Yrkes-SM och Yrkes-VM på hemsidan.

Saara Pennanen Axelsson