TSL hoppas på effektivare omställning

Från och med den första november 2017 förändras Trygghetsfonden TSL sin verksamhetsmodell. Bland annat har man kvalitetssäkrat omställningsleverantörerna.

Linda Lövgren, Linda Edhagen och Malin Langenius från TSL är några av de man kan möta vid omställning.

– Nu är alla våra leverantörer upphandlade av TSL och därmed uppfyller de också våra kvalitetskrav, säger Linda Lövgren leverenschef för TSL Västsverige.

– Så naturligtvis hoppas vi på en hög och jämn kvalitet på omställningsarbetet, även om det för facken innebär en del förändringar.
För facket och arbetsgivaren innebär nyordningen bland annat att en lokal omställningsrådgivare från TSL tar den första kontakten med den uppsagda personen samt att leverantörerna fakturerar TSL direkt så företag behöver inte ligga ute med pengar.

Katarina Sundberg som är ombudsman på IF Metall Västra Skaraborg ser både för- och nackdelar med det nya systemet.
– Jag tycker det är bra att man har bättre koll på företagen som utför omställningen. Men samtidigt har man tagit bort möjligheten att välja omställningsföretag, det är mindre bra. Så klart vill vi använda de företag som vi har positiva erfarenheter av och kunna undvika de som gör ett sämre jobb. För den anställde är det ju jätteviktigt att man både får kvalitet och ett företag som man trivs med. Detta hoppas jag att man kan ändra på framöver, säger Katarina Sundberg och tillägger:

– Och så undrar jag hur mycket administration det kommer att bli för oss. I praktiken är det ganska ofta vi som får jaga uppgifter och se till att rätt underlag blir anmält till TSL. Med den gamla organisationen så kunde vi ringa ett av de bolag som vi visste fungerade bra och så fixade de alla underlag, så kommer det ju inte att fungera framöver. Detta drabbar också den uppsagda, det är viktigt att det är ordning och reda på alla uppgifter så de slipper hamna i kläm när de redan är i en skakig situation.

Två olika stora insatser

Något som är nytt är också att det finns två olika "storlekar" på omställingsinsatsen.

– Vi kommer göra bedömningen om den uppsagde är i behov av en större eller mindre insats för omställning. Och så betalas det ut motsvarande summa till den leverantör som får uppdraget: 16 000 kronor för 12 månaders omställning eller 5 000 kronor för två månaders omställning. Och det är omställningsrådgivaren som gör den första bedömningen av behovet, men det kan så klart korrigeras i mötet mellan den uppsagde och omställningsföretaget, säger Linda Lövgren.

Fakta

Detta är TSL: Tryghetsfonden, TSL, är en kollektivavtalad omställningsförsäkring som ska underlätta för anställda, företag och fack om företaget tvingas säga upp personal på grund av arbetsbrist. Det är LO och Svenskt näringsliv som har kommit överens om en omställningsförsäkring som innehåller avgångsbidrag och omställningsstöd.
Här kan du läsa mer om hur TSL fungerar.
Här hittar du information om TSL efter den 1 november 2017.

Carin Malmberg