Kom på superkurs om sociala medier!

LO-distriktet i Västsverige bjuder in till en heldagskurs om sociala medier! Bland gästföreläsarna finns bland annat Mina Dennert från det prisbelönta nätverket #jagärhär.

Jack Werner, fotograf Kate Gabor, och Mina Dennert, fotograf Jonatan Fernström.

2018-års valrörelse väntar runt hörnet och en stor del av valarbetet kommer att göras på webben. Därför erbjuder LO Västsverige ett heldagsseminarium om sociala medier. Seminariet ska både insiprera och utbilda. Målgrupp är du som är väl bekant med sociala medier, som kanske arbetar med kommunikation inom arbetarrörelsen eller som använder dig mer eller mindre professionellt av sociala medier i ditt uppdrag som till exempel politiker eller ombudsman. Du är också en del av arbetarrörelsen, antingen inom Socialdemokraterna eller inom något av LOs förbund.

Program:

9:45-10:00 Inledning

Bengt Forsling chef LO distriktet i Västsverige hälsar välkommen.

10:00  Valet på sociala medier med Johan Ulvenlöv

LOs valledare och en av personerna bakom LOs framgångar på sociala medier, Johan Ulvenlöv, är dagens första gäst som kommer att berätta om hur han tycker man ska använda sociala medier i allmänhet men under valåret i synnerhet.

På twitter finns Johan Ulvenlöv som @johansbuzz

11:15 Våga vara anti-rasist på nätet - Mina Dennert #jagärhär

Under #jagärhär har Mina Dennert byggt upp ett nätverk bestående av över 76 000 följare som har som uppgift att vara en motvikt på nätet. Motvikt mot falska nyheter, mot rasism och homofobi och mot alla troll som tar över trådar som en gång varit seriösa.

Mina Dennert kommer berätta om att vara anti-rasist på nätet, hur man bygger nätverk och hur man tar plats i sociala medier.

#jagärhär har fått en rad priser och utmärkelser. Bland annat Faktums integrationspris, Rättvisepriset och Anna Lindhs pris.

LUNCH 12:15-13:15

13:15 Att moderera under kris - Jon Löfdahl från Kommunal

I januari 2016 blåste det hårt kring Kommunal när Aftonbladet avslöjade oegentligheter. För många är ryggmärgsreflexen att gömma sig och att hoppas på att det ska passera snabbt. Men Kommunal valde att kommunicera öppet och besvara såväl media som medlemmars frågor. En av de viktigaste kanalerna var Facebook och Jon Löfdah, strageg för sociala medier på Kommunal,l var en av dem som skötte kontot under perioden.

Jon Löfdahl finns på twitter som @JonLofdahl

14:30 Hitta källan och spräck myterna - Jack Werner

Så är du källkritisk på nätet och bemöter de som sprider falska nyheter samt om virala vandringssägner. Jack Werner är frilansjournalist och arbetar idag med att föreläsa om detta samt om hur man kan kan vara en motkraft.

Jack Werner har bland annat fått Stora journalistpriset 2014 som Årets förnyare och är en av personerna som låg bakom Viralgranskaren.

Jack Werner finns på twitter som @kwasbeb.

Avslut med fika cirka 15:30

Tid och plats
Datum: den 9 mars 2018
Tid: Fika från 09:15, föreläsningar ca 09:45-15:30
Plats: Ullevi-konferens Göteborg
Sista anmälningsdag: 19 februari 2018.
Ekonomi: Seminariet är kostnadsfritt men ditt förbund/organisation står för förlorad förtjänst.

Hitta: http://www.ullevikonferens.se/hitta-hit/

ANMÄLNINGSTIDEN HAR GÅTT UT.

Carin Malmberg