Ringkampanjen levererar till medlemmarna

Facket försäkrar Under hösten har LO-distriktet i Västsverige deltagit i en ringkampanj tillsammans med Folksam. Över 5000 samtal har resulterat i att många medlemmar har fått oväntade julklappar från sina kollektivavtalsförsäkringar.

Foto: Christina Jonsson

Extra ersättning till hundratals medlemmar

- Det är klart att det känns jättehärligt att kunna bidra med så konkret medlemssnytta. Att många inte känner till vilket skydd som ingår i kollektivavtalet är synd, därför är det perfekt att vi kan nå fler genom våra ringkampanjer, säger Krister Samuelsson försäkringsansvarig på LO-distriktet i Västsverige.

Av de nära 3500 samtal som ringdes i Västsverige resulterade drygt 800 i att medlemmar har fått extra ersättning.

- Det var speciellt en medlem som är 55 år och sjukskriven som jag tänker på. Hon fick nog en 50- 60 000 nu före jul och en dryg tusenlapp i månaden till pensionen. Det känns riktigt gott, säger Krister Samuelsson.

LO och Folksam jobbar regelbundet med ringkampanjer

LO och Folksam genomför regelbundet ringkampanjer för att nå medlemmarna med försäkringsfrågor.

- Självklart hjälper fackförbundsavdelningarna alla som undrar om de har pengar att hämta året runt, men för de som inte vet om det är det ett jättebra initiativ för att hitta fler som har rätt till ersättning, avslutar Krister Samuelsson.