God jul och gott nytt (val)år!

2017 går mot sitt slut och jag har gjort mina första månader som förste ombudsman på LO-distriktet i Västsverige. Det har varit spännande och väldigt roligt att se hur vi arbetar med utbildningar, facklig-politiskt samarbete, arbetsmiljöfrågor och mycket mer.

Bengt Forsling, förste ombudsman LO-distriktet i Västsverige

Inför 2018 vill jag att vi ska bli ännu bättre på att vara lyhörda inför våra medlemmars önskemål och behov, det är ju valår och då behövs det ett tight samarbete! Men vi klarar inte det på egen hand – utan det är tillsammans med våra medlemsorganisationer som detta blir verklighet.

Jag ser fram emot 2018 även om även jag, så klart, oroas av Sverigedemokraternas position. Vår största uppgift ligger i att vinna valet och besegra SD. De berättar en historia om att de står på löntagarnas sida. Detta är lögn. SD vill införa den bortre gränsen inom sjukförsäkringen igen, de röstar mot förslag som skulle leda till bättre villkor för anställda och de vill skära ner på pengar till välfärden. De är inte ett parti för arbetare. De enda som tjänar på deras politik är de som redan har mycket och som vill ha mer.

Med en socialdemokratisk regering efter 2018 får vi ett samhälle där ojämlikheten minskar. Där man betalar ut riktiga löner och alla som arbetar lyder under samma villkor, inte några undantag om man råkar vara nyinvandrad eller ung. Den socialdemokratiskt ledda regeringen har under den senaste mandatperioden lyckats driva igenom många viktiga förslag, trots att de inte har majoritet i riksdagen. Bland dom finns höjt barnbidrag, mer pengar till välfärden, mer resurser till yrkesprogrammen och krav på schyssta villkor vid offentlig upphandling. Det gör skillnad för oss löntagare när socialdemokraterna styr!

Nu önskar jag er alla en riktigt god jul och ett gott nytt 2018!

Bengt Forsling
Förste ombudsman LO-distriktet i Västsverige