Uttalande från LO-distriktet i Västsveriges årsmöte

Vid LO-distriktets årsmöte 24 april 2019 antogs följande uttalande.

Rösta rött i EU-parlamentsvalet 26 maj

Det finns problem inom EU som blir tydliga i Sverige. Utländska företag verkar i Sverige utan att följa våra regler. Vi kan inte ha en osund konkurrens som slår ut våra svenska företag. Är man etablerad här skall man betala skatt här, teckna kollektivavtal här och följa svenska regler fullt ut. De som arbetar ska vara försäkrade, få pensionsavsättningar och inte tvingas arbeta till slavlöner.

Som arbetare inser vi att det inte går att konkurrera med de som jobbar för 30-40 kr i timmen. Med de som tvingas sova kvar på byggets kalla betonggolv mitt i vintern. Med de som under slavliknande förhållanden utnyttjas på arbetsmarknaden. Vi vägrar acceptera det. Sverige kan bättre.
Vi ska konkurrera med kompetens, inte låga löner eller usla arbetsvillkor.

Vi ser vad högern gör i Europa. De inför lagar som kan tvinga arbetare att jobba upp till en dag extra i veckan, utan att betala ersättning på tre år. Det som i media kallas slavlagar.
LO-distriktet ser hur Corrazza Bildt (M) beskriver fackföreningar som det största problemet i Europa mot arbetslöshet. Hur Fjellner (M) jämför våra kamrater från andra länder med ”kylskåp” som skall transporteras över gränserna och jobba till sämre villkor. Borgare och extremhögern har aldrig gjort något för arbetarklassen, tvärtom. De är partier för eliten.

Vi vet att alla reformer som stärkt arbetares intressen har genomförts av socialdemokrater. Förra veckan kunde EU-parlamentarikern Marita Ulvskog(S) berätta vad hennes arbete inneburit för vägtransportsektorn. Trots försök från högern att stoppa omröstningen är det svenska löner och villkor som gäller för alla som kör transporter inom Sverige.
Valet kan inte vara enklare för oss arbetare. Vi röstar på Socialdemokraterna i EP-valet och på deras lista kryssar vi LOs kandidat Johan Danielsson.”