Nästa steg för "Ordning och reda i Västlänken"

LO-distriktet i Västsverige har erhållit statsbidrag för att intensifiera arbetet med projektet "Ordning och reda i Västlänken". Bidraget gäller i första hand 2018 och innebär att LO-distriktet i Västsverige rekryterar Rikard Andersson som projektledare.

Rikard Andersson

I mitten av oktober fick vi beviljat finansiering för resten av året för att skapa tydligare struktur och dokumentation för vårt projekt "Ordning och reda i Västlänken" där vi ansvarar för samordningen, Byggnads, Seko, Elektikerna, Transport och Målarna ingår också i projektet. Tanken med projektet är att vi genom facklig samverkan och påverkan kan minska risken för social dumpning och riskfyllda arbetsplatser under bygget av Västlänken. Statsbidraget administreras och beviljas av Arbetsmiljöverket.

Statsbidraget används i huvudsak genom att anställa Rikard Andersson, senast valombudsman på Socialdemokraterna i Göteborg och med en bakgrund inom Byggnads, som projektledare från 29 oktober till årskiftet. Rikard ska intensifiera arbetet med att skapa en struktur för gruppens arbete och dokumentation.

- Det här ska bli väldigt intressant. Att den fackliga närvaron i det här jätteprojektet är hög är en förutsättning för att undvika problem med oseriösa aktörer och dålig arbetsmiljö. Jag hoppas bidra med att kunna lägga upp en effektiv struktur och få alla inblandade att ha förutsättningar att jobba vidare tillsammans, säger Rikard Andersson.

LO-distriktet har en förhoppning om att statsbidraget kan gå att söka för kommande år men i skrivande stund gör osäkerheten kring statens budget det oklart.

- Vi är mycket glada över att Rikard har möjlighet att arbeta med oss och vi ser fram emot två intensiva månader med stark utveckling i projektet, säger Martin Karlsson, ansvarig ombudsman på LO-distriktet.